Checken of skippen: Utopia op Amazon Prime Video

Recensie | 7 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Elke aflevering van de Amerikaanse serie Utopia begint met een waarschuwing. "Dit programma is een werk van fictie, en niet gebaseerd op een echte pandemie." Misschien is dat bericht niet overbodig.

Het verhaal van Utopia draait om een geheimzinnig stripboek waarin de maker op cryptische wijze verschillende grote virusuitbraken voorspelt. Het is daarom verleidelijk om een verband te zoeken tussen Utopia en de huidige coronaepidemie, maar de opnames van de serie waren al lang afgerond voordat het virus van zich liet horen. Bovendien is Utopia gebaseerd op een Britse serie die al uit 2013 stamt.

Dystopia en Utopia

De gebeurtenissen in Utopia worden in gang gezet als een jong koppel op de originele pagina's stuit van een strip genaamd Utopia. Het is het nooit gepubliceerde vervolg op de mysterieuze cultstrip Dystopia, die in kringen van stripliefhebbers fanatiek wordt uitgeplozen en geanalyseerd.

Epidemie

De originelen van Utopia trekken de aandacht van vijf vrienden uit een online chatgroepje, die besluiten de strip te bemachtigen. Het boek heeft echter ook de aandacht getrokken van een duistere organisatie met een legertje sinistere agenten. Ondertussen is het land in de greep van een epidemie die vooral onder schoolkinderen slachtoffers maakt.

Stevig begin

Utopia maakt meteen een vliegende start. Je maakt kennis met de vijf vrienden, de theorieën van Samantha (Jessica Rothe) over de betekenis van de strip en de paranoia van Wilson (Desmin Borges, goed gecast). Er vallen ook direct behoorlijk wat doden in de eerste aflevering, en wel op uiterst koelbloedige wijze. Aflevering twee doet er qua geweld nog een schepje bovenop met een nare ondervragingsscène. Op de achtergrond tekent zich een groter verhaal af, waarin het biotechbedrijf van Kevin Christie een belangrijke rol speelt.

John Cusack

Christie wordt gespeeld door John Cusack (High Fidelity, 1408) in zijn eerste grote tv-rol. Verder zie je in Utopia niet gek veel bekende gezichten, afgezien van Rainn Wilson als de gefrustreerde wetenschapper Michael Stearns. Je kent de acteur als Dwight uit de Amerikaanse versie van The Office. In Utopia houdt hij het redelijk serieus.

Gillian Flynn

De Amerikaanse remake van Utopia zat al een poos in de planning. David Fincher, de regisseur van Fight Club, is er voor HBO mee bezig geweest, maar om geldredenen is dat project nooit van de grond gekomen. Twee jaar geleden pikte Amazon de serie op en trad Gillian Flynn aan als showrunner. De auteur van Gone Girl (verfilmd voor de bios) en Sharp Objects (bewerkt tot HBO-serie) is zelf een groot stripliefhebber. Samen met Dave Gibbons, de tekenaar van Watchmen, maakte ze de strip Masks. Ze leek dus een prima keuze voor de klus.

Britse versie

Maar hoewel de serie zeker niet slecht gemaakt is, grijpt hij je ook niet echt bij de keel. Toch zou dat wel moeten, en dat was dan ook waar het Britse origineel in uitblonk. Die serie was schokkender, grilliger, duisterder, met een knallende visuele stijl, vergezeld van een sterke originele soundtrack. Het Britse Utopia was ook nog gewelddadiger; er kwamen zelfs klachten van verontruste ouders. Maar vooral was de serie zijn tijd ver vooruit. Deze remake voelt daarom als een zwak aftreksel.

Tweede seizoen?

Het eerste seizoen van acht afleveringen eindigt met een duidelijke hint naar meer. Dat ligt ook in de rede: de Britse versie bestaat ook uit twee seizoenen. Of er voor Prime Video ook inderdaad een tweede seizoen gaat komen is echter nog niet zeker. Het geeft het geheel iets onbevredigends, want als kijker blijf je met de nodige vragen zitten. Wie op zoek wil naar antwoorden in de Britse versie moet uitkijken naar de dvd of blu-ray, want de serie is nergens te streamen.

+ Sterk basisidee

+ Goed gecast

- Haalt het niet bij het origineel