Checken of skippen: Truth Seekers op Amazon Prime Video

Recensie | 4 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Who you gonna call? De spokenjagers in Truth seekers zijn eigenlijk gewoon installateurs van tv en internet. Maar voor een behekst huis of een geestverschijning maken ze graag een extra ritje. Nick Frost en Simon Pegg schreven de afleveringen en zijn te zien in deze griezelig leuke serie.

Waarschijnlijk ken je Nick Frost en Simon Pegg wel van de meesterlijke comedy's Shaun of the dead, Hot fuzz en The world's end. Zo niet, dan is het tijd om die films in te halen. En nee, helaas wordt Truth seekers nergens zo briljant als die drie klassiekers. Daarvoor missen de komieken blijkbaar de inbreng van Edgar Wright, regisseur en coscenarist van de trilogie. Dat betekent gelukkig niet dat je Truth seekers dan maar moet overslaan.

Nick Frost

De rol van Nick Frost is in de serie aanzienlijk groter dan die van Simon Pegg. Hij speelt Gus Roberts, de allerbeste installateur van SMYLE, de grootste Britse aanbieder van internet. In zijn servicebus - die hij HMS Darkside heeft gedoopt - lost hij de breedbandproblemen van klanten op. Daarnaast heeft hij een zieltogend YouTube-kanaal waar hij paranormale mysteries onderzoekt. In de eerste aflevering maakt Gus kennis met zijn nieuwe collega (Samson Kayo). Deze luistert naar de naam Elton John en heeft een erg interessant arbeidsverleden.

Malcolm McDowell

Samen vallen Gus en zijn nieuwe maat Elton direct met de neus in de boter als ze bij hun eerste klant in een spookhuis belanden. Het is de opmaat voor nog veel meer paranormale dossiers, die voor enge en komische momenten zorgen en het YouTube-kanaal van Gus eindelijk aan bezoekers helpen. Tegelijk groeit het Truth Seekers-team. Al snel is de servicebus gevuld met Gus' bejaarde schoonvader Richard (een heerlijke rol van oudgediende Malcolm McDowell), Eltons neurotische zus Helen (Susan Wokoma) en het mysterieuze meisje Astrid (Emma D'Arcy).

Nummerstations

Wat Truth seekers erg goed doet is het zoeken van de balans tussen humor en horror. Ook zijn de personages lekker excentriek maar tegelijkertijd heel sympathiek. Er wordt gespeeld met uitgekauwde horrorclichés, maar de serie zit ook vol originele vondsten. Zo zijn de raadselachtige nummerstations een terugkerend thema dat prima wordt gebruikt.

Simon Pegg

Ondanks alle leuke personages is het jammer dat Truth seekers niet wat meer wisselwerking bevat tussen Nick Frost en Simon Pegg. Als baas van SMYLE heeft Pegg wel een heel klein rolletje, dat pas in de allerlaatste aflevering een beetje inhoud krijgt. Toch smaakt Truth seekers naar meer, en met een wat vlottere regie zien we een tweede seizoen graag komen.

+ Aanstekelijke humor en erg leuke personages

+ De serie speelt grappig met horrorclichés

- De rol van Simon Pegg is wel erg klein