Checken of skippen: The Witcher op Netflix

Totaal onverwacht scoorde Netflix een enorme hit met The witcher. Wat maakt deze serie over de avonturen van Geralt van Rivia, de held uit een reeks boeken en computergames, zo razend populair?

The witcher is typisch zo'n serie waar kijkers wildenthousiast over zijn, maar recensenten niet echt warm van kunnen worden. Waar dat aan ligt? Niet aan de kijker natuurlijk, want die heeft altijd gelijk. Het moet dus liggen aan de recensenten; zure mensen, die in de bios met een notitieblok op schoot zoeken naar de kwaliteiten van een film, en thuis op de bank nooit eens een serie lekker genietend over zich heen kunnen laten komen.

Andrzej Sapkowski

De serie is de nieuwste bewerking van de fantasyboeken van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski, die vooral in Oost-Europa erg in trek zijn. Er werd al een Poolse tv-serie en een film naar de boeken gemaakt, plus een erg succesvolle reeks computerspellen. Netflix bracht The witcher naar een nog groter publiek.

Edelpulp

Een artistiek meesterwerk is The witcher niet geworden. De pulp-achtige boeken waarop de serie is gebaseerd wonnen geen prijzen. De personages maken geen opzienbarende karakterontwikkelingen door. Het acteerwerk is niet Emmy-waardig. Zelfs de special effects zijn nogal gedateerd. Is dat erg? Welnee.

Knipoog

De kracht van The witcher zit hem in de lol waarmee de serie is gemaakt en het plezier waarmee hij door miljoenen werd bekeken. Waar fantasyklassiekers als The lord of the rings en Game of thrones zichzelf doodserieus nemen, beseffen de makers van The witcher dat je een verhaal met monsters en heksen misschien beter met een knipoog brengt. Soms pikken kijkers zo'n knipoog beter op dan de critici.

Henry Cavill

Het verhaal van The witcher speelt zich af in een wereld die wel wat weg heeft van onze middeleeuwen, maar dan met monsters, magiërs, elfen en échte heksen. In deze wereld is Geralt van Rivera een 'witcher' of 'hekser': een monsterjager met bovennatuurlijke krachten. Geralt wordt gespeeld door Henry Cavill, die vooral bekend is van zijn Superman-vertolkingen. De acteur met het indrukwekkende lichaam is een van de grote pluspunten van de serie. Als de geïrriteerde Geralt vraagt Cavill zich voortdurend af in wat voor bizarre toestand hij nu weer beland is.

Yennefer en Jaskier

De monsterjager is geen fan van andere mensen, maar is wel tot hen veroordeeld. Door een betovering is zijn lot verbonden met dat van tovenares Yennefer van Vengerberg (Anya Chalotra), en hij kruist haar pad regelmatig. Verder is hij voorbestemd om de beschermer te worden van prinses Cirilla (Freya Allan). Ook lijkt hij maar niet te kunnen ontsnappen aan troubadour Jaskier (Joey Baty), die hem bewondert en ongevraagd gezelschap houdt.

Tijdlijnen

De scenaristen van The witcher vertellen het verhaal van de centrale personages Geralt, Yennefer en Cirilla in drie afzonderlijke tijdlijnen. Elke lijn heeft zijn eigen tempo, en op het einde komen ze bij elkaar. Een beetje zoals de film Dunkirk dus, maar dan op een onnodig verwarrende manier. Zeker wanneer je er als kijker niet op verdacht bent, is dat frustrerend.

Seizoen 2

Uiteraard heeft Netflix door het succes van het eerste seizoen meteen besloten dat er een tweede reeks komt. De tweede reeks afleveringen van The witcher moet ergens in 2021 op de streamingdienst verschijnen. Door de coronamaatregelen is een exacter tijdstip nog niet te geven. Tot die tijd zullen de fans het moeten doen met het herkijken van het eerste seizoen, het luisteren naar remixen van Jaskiers lied 'Toss a coin to your witcher' of de speciale Kerst-mashup die Netflix op YouTube plaatste.

+ Prima vermaak zonder pretenties

+ Fijne hoofdrol van Henry Cavill

- Vertelwijze is onnodig gecompliceerd