Checken of skippen: The Outsider op HBO Ziggo

©
©

Een Amerikaans plaatsje wordt opgeschrikt door een lugubere vondst in het bos: het verminkte lichaam van een jongen. Is er een gestoorde moordenaar aan het werk? Niets is wat het lijkt in de tiendelige serie The outsider naar het boek van Stephen King.

De lokale rechercheur Ralph Anderson (Ben Mendelsohn) hoeft niet lang naar de dader te zoeken. De schijnbaar sympathieke honkbalcoach Terry Maitland (Jason Bateman) is ter plekke gezien, gefilmd en was een bekende van het slachtoffer. Toch is niet iedereen overtuigd van Maitlands schuld, en als kijker deel je die twijfels. Hoe kan het dat de coach ook op het treinstation en op een congres is gesignaleerd? Wie is de geheimzinnige verminkte man die rondwaart? En lijdt Maitlands dochtertje aan nachtmerries, of krijgt ze echt een bezoeker aan haar bed?

Monsters

De verhalen van Stephen King worden bevolkt door twee soorten monsters. Aan de ene kant zijn er bovennatuurlijke monsters, zoals de vampier uit Salem's lot, de horrorclown uit IT en de moordlustige auto Christine. Maar vaak zijn de monsters gewone mensen. De hotelconciërge die zijn gezin met een bijl achtervolgt in The shining bijvoorbeeld, of de kluizenares die haar favoriete schrijver gevangen houdt in Misery. In The outsider is het meteen zonneklaar dat er een monster actief is, maar blijft het lange tijd onduidelijk om welk soort King-monster het gaat.

Beeldschoon

Het zijn vooral de eerste paar afleveringen van The outsider, waarin je als kijker maar moet raden wat er nu eigenlijk aan de hand is, die het meest fascinerend zijn. Daarna begeeft het verhaal zich op vertrouwder terrein. Toch biedt de serie dan nog steeds genoeg om te blijven kijken. Zo ziet de productie er beeldschoon uit en wordt er geacteerd op bioscoopniveau. Ben Mendelsohn is groots als de door twijfel verscheurde detective, en ook Mare Winningham schittert in de rol van zijn vrouw.

Holly Gibney

Maar de mooiste rol in The outsider is voor Cynthia Erivo. Als de excentrieke en aandoenlijke privédetective Holly Gibney verschijnt ze pas laat op het toneel (in aflevering drie), maar ze steelt direct het hart van de kijker en speelt een grotere rol naarmate de zaak vreemder en vreemder wordt. Als kijker heb je dan nog heel wat zenuwslopende uurtjes voor de boeg, vol raadsels, speurwerk en een zinderend vuurgevecht in het bos.

Zin in meer?

De maker van The outsider zijn niet de minsten. Scenarist Richard Price leverde al vaker juweeltjes af voor HBO, zoals The wire en The deuce, en wist het basismateriaal van Stephen King naar een nog hoger plan te tillen. Acteur Jason Bateman – je kent hem van Ozark – nam ook een deel van de regie voor zijn rekening. Heb je na het kijken van The outsider zin in meer? Zet dan je tanden in de drie seizoenen van Mr. Mercedes, een serie naar de boeken Mr. Mercedes, Finders keepers en End of watch van Stephen King. Ook in deze serie speelt Holly Gibney, nu gespeeld door Justine Lupe, een belangrijke rol.

+ Mooie productie
+ IJzersterk acteerwerk
+ Holly Gibney