Checken of skippen: The Haunting of Bly Manor op Netflix

Recensie | 7 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Na de voortreffelijke griezelserie The haunting of Hill House keken veel fans reikhalzend uit naar de opvolger van dezelfde maker. Is The haunting of Bly Manor net zo pakkend en huiveringwekkend?

The haunting of Hill House was losjes gebaseerd op een klassiek boek van Shirley Jackson uit 1959. Voor The haunting of Bly Manor greep bedenker en regisseur Mike Flanagan terug op ouder materiaal: The turn of the screw van Henry James uit het einde van de 19de eeuw. Opnieuw werd het al vaker verfilmde verhaal aangevuld met extra elementen, personages en verhaallijnen. We zouden je graag vertellen dat het ook dit keer weer goed gelukt is, maar helaas pakt The haunting of Bly Manor teleurstellend uit.

Mike Flanagan

Naast showrunner Flanagan keren enkele acteurs uit Hill House terug in Bly Manor. De hoofdrol is voor Victoria Pendretti, een grote bijrol voor Oliver Jackson-Cohen en Henry Thomas geeft een wat bizarre vertolking met een erg onovertuigend Brits accent. Een klein rolletje is weggelegd voor Carla Gugino, die de moeder speelde van het gezin in Hill House. In Bly Manor is ze de verteller van het hele verhaal wier stem je de rest van de serie hoort als voiceover, maar de actrice is slechts een paar minuten in beeld. Helaas ontbreken Timothy Hutton, Elizabeth Reaser, Michiel Huisman en de kinderacteurs die Hill House zo sterk maakten.

Victoria Pendretti

De hoofdlijn van The haunting of Bly Manor speelt zich af in de jaren tachtig. Niet dat je daar als kijker veel van merkt: de locaties zijn grotendeels beperkt tot het Britse landgoed Bly Manor en alleen de foute spijkerbroeken herinneren aan de periode. De Amerikaanse Dani Clayton (Pendretti) wordt aangenomen als nanny voor de kinderen Miles en Flora (Benjamin Evan Ainsworth en Amelie Bea Smith), die hun ouders hebben verloren. In het spookachtige landhuis maakt Dani kennis met het overige personeel en ontdekt ze wat er met de vorige nanny is gebeurd.

Griezelclichés

Al vroeg worden er bekende elementen uit het griezelgenre geïntroduceerd. Dani ziet enge dingen in spiegels. Huishoudster Hannah (T’Nia Miller) is vaak afwezig en slaat consequent voedsel af. De popjes in het poppenhuis hebben een spookachtige relatie met de mensen in het echte huis. Niet heel origineel allemaal.

Niet eng

The haunting of Bly Manor ziet er vaak schitterend uit, maar echt eng wil het niet worden. De spanning gaat verloren door uitgesponnen monologen en dialogen, en er zijn veel vermoeiende flashbacks. De voorlaatste aflevering (in zwart-wit) wordt helemaal gebruikt voor de voorgeschiedenis van het landhuis, maar ook dit is een praterig stukje geschiedenis dat weinig toevoegt.

Houterig

Op zijn beste momenten is de serie best aardig. Sommige afleveringen zijn duidelijk interessanter dan andere, zoals het deel waarin je meer te weten komt over het lot van Hannah. De personages blijven echter ongeloofwaardig en het houterige acteerwerk helpt daar niet bij.

Overslaan

Hoe kon de opvolger van het bejubelde The haunting of Hill House zo mislukken? Misschien doordat Flanagan de regie dit keer grotendeels aan anderen heeft overgelaten en zelf alleen de eerste aflevering voor zijn rekening nam. Maar het fladderige scenario is de grootste boosdoener. De lappendeken van ideetjes, genreclichés en half-gevormde personages wordt nooit een geheel en lijkt overhaast in productie te zijn dgenomen. Daarom kun je The haunting of Bly Manor met een gerust hart overslaan.

+ Fraaie sets en aankleding

- Het acteerwerk is niet erg sterk

- Weinig originaliteit in het verhaal

- Griezelgehalte is laag

IMDb: 8,1

Rotten Tomatoes (critics): 88%

Guidinc Score: 2½ ster (van de 5)

Guidinc. organiseert binnenkort de Guidinc. Streaming Video Awards, de allereerste Nederlandse publieksprijzen voor de beste series en films. En we hebben ook nog een paar andere bijzondere categorieën in petto. Doe je ook mee?

IK WIL ALLES WETEN OVER DE GUIDINC. AWARDS

The Haunting of Bly Manor

horror | serie | 2020