Checken of skippen: The Alienist op Netflix

Recensie | 4 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

In het New York van 1896 slaat een seriemoordenaar gruwelijk toe onder de straatkinderen van de stad. Met een groepje slimme medestanders probeert de eigenzinnige psychiater Laszlo Kreizler de dader op te sporen.

Het neerzetten van een overtuigende setting is waar The alienist in uitblinkt. In het New York van de serie zijn wolkenkrabbers en bruggen nog in aanbouw, denderen paardenkoetsen door de straten en rijden stoomtreinen op verhoogde rails. 's Nachts is de met gas verlichte stad grotendeels stikdonker. Het New York van rond 1900 heeft er sinds The Knick niet zo overtuigend uitgezien. Overigens werd de serie niet in New York geschoten maar in Boedapest, waar de tijd wat meer heeft stilgestaan.

Laszlo Kreizler

In deze stad, die wordt bestuurd door rijke industriëlen en bevolkt door straatarme immigranten, oefent Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) het vak van psychiater uit. Dit beroep is nog zo nieuw, dat het woord psychiater nog niet bestaat. In plaats daarvan noemt Kreizler zich 'alienist': gespecialiseerd in mensen met een vervreemde geest.

Dakota Fanning

Kreizler komt in actie nadat in een onguur deel van de stad een jonge immigrant wordt vermoord. De jongen van 13 verdiende verkleed als meisje de kost als prostitué en wordt zwaar verminkt aangetroffen. De psychiater schakelt de hulp in van zijn vriend en journalist John Moore (Luke Evans), en kort daarna wordt hun team versterkt met Sara Howard (een uitstekende Dakota Fanning), de eerste vrouw in het New Yorkse politiekorps, en de Joodse forensisch detectives Marcus en Lucius Isaacson (Douglas Smith en Matthew Shear).

Caleb Carr

The alienist is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Caleb Carr en net als in het boek komen naast fictieve personages ook historische figuren opdraven. Zo worden er politiecommissaris Theodore Roosevelt, industrieel J.P. Morgan en krantenmagnaat William Randolph Hearst opgevoerd. Het zorgt voor wat extra geloofwaardigheid en verankert het verhaal in de politiek van de periode. Kreizler komt tijdens zijn onderzoek namelijk al snel in botsing met machtige mensen die niet zo gediend zijn van zijn speurwerk.

Mooie personages

Het verhaal dat zich ontspint - de jacht op een seriemoordenaar die zich ontwikkelt tot een kat-en-muisspel - is op zich niet heel opzienbarend. Wat The alienist naast de setting en de sfeer zo pakkend maakt zijn de excentrieke personages. De in Hongarije geboren Kreizler heeft autistische trekjes en wordt geplaagd door onzekerheden, terwijl de streberige Sara Howard zichzelf voortdurend moet bewijzen (wat zijn vruchten afwerpt). John Moore is een wat conventioneler personage (en in het boek de verteller). Hij is rijk, hoogopgeleid en heeft connecties, maar geen geluk in de liefde.

Grote namen

Bij de serie zijn nogal wat gerenommeerde namen betrokken als schrijver en/of producent, zoals Gary Joji Fukunaga (True detective, No time to die), Eric Roth (Forrest Gump), Hossein Amini (Drive) en John Sayles (Lone star). Soms geeft dat een synergie die je terugziet op het scherm, maar het kan er ook voor zorgen dat een verhaal gaat zwalken. The alienist was gebaat geweest bij wat meer richting en vaart. Er gaat veel tijd verloren aan zijpaadjes, en dat wreekt zich in de gehaaste finale.

Seizoen 2

Na het eerste seizoen van The alienist werd besloten ook The angel of darkness - het tweede boek van Caleb Carr over Kreizler en zijn speurdersteam - te verfilmen. Beide series werden oorspronkelijk uitgezonden op het Amerikaanse kanaal TNT, maar zijn in Nederland te zien op Netflix.

Streamen of overslaan?

Voor wie nog niet met The alienist heeft kennisgemaakt, is het eerste seizoen absoluut het kijken waard. Seizoen twee, dat vanaf donderdag 22 oktober op Netflix te zien is, kan helaas niet tippen aan de eerste reeks. Dat komt vooral doordat het verhaal eigenlijk meer van hetzelfde is. Toch ziet het er opnieuw allemaal schitterend uit en zijn alle personages weer van de partij. Bovendien krijgt Dakota Fanning dit keer meer ruimte, en dat was een wijs besluit van de scenaristen.

+ Lekker excentrieke personages in een mooie setting

+ Sfeervol, luguber en spannend

- Seizoensfinale stelt wat teleur