Turbo Review: de horror-ode Texas Chainsaw Massacre op Netflix

Recensie | 4 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

De schokkende klassieker The Texas Chainsaw Massacre uit 1974 kreeg een hele rits vervolgen, remakes en prequels die geen van alle in de schaduw kunnen staan van het origineel. Hoe steekt de nieuwe Texas Chainsaw Massacre op Netflix af bij de rest?

Het is bijna een halve eeuw geleden dat de gestoorde kettingzaagmoordenaar Leatherface en zijn familie een busje vol jongeren uitmoordden in Harlow, Texas. Anno 2022 ziet een ondernemend viertal mogelijkheden om het uitgestorven plaatsje nieuw leven in te blazen door hippe rijke mensen uit de stad naar Harlow te halen. Helaas blijkt er nog een oorspronkelijke bewoner te leven in het vervallen weeshuis dat ze hebben gekocht. Leatherface blijkt het kettingzagen nog niet verleerd te zijn en maakt korte metten met het stadse volk, tenzij Sally Hardesty - de enige die destijds uit de klauwen van het monster wist te blijven - de maniak een halt kan toeroepen.

Hoewel het maar hier en daar een beetje spannend wordt en nooit echt eng, is Texas Chainsaw Massacre voor de horrorfans geen verkeerde film. Regisseur David Blue Garcia brengt het allemaal mooi in beeld en is met zijn zonovergoten, gruizige beelden duidelijk een fan van het origineel. Het scenario kiest vaak voor humor en een anti-woke toon die door de fans waarschijnlijk wel wordt gewaardeerd. Het aanvoeren een letterlijke buslading met hipster-slachtvee leidt tot de leukste en beste scène van de film, die heerlijk over the top gaat.

Voor de oplettende kijker zitten er in Texas Chainsaw Massacre nogal wat odes aan Tobe Hoopers originele film uit 1974. Zo doet acteur John Larroquette net als 48 jaar geleden de voice-over die je aan het begin van de film hoort. Ook is er een gevel met het opschrift 'Hooper County Community Services': een buiging naar de regisseur met wie de serie ooit begon. Ook de naam van David Blue Garcia zelf komt voorbij: hij is één van de namen die tijdens een live gestreamde slachtpartij op de smartphone voorbij scrollt en laat weten het allemaal wel erg nep te vinden.

3 uit 5 sterren