Turbo Review: George Clooneys drama The Tender Bar op Amazon Prime Video

©
©

Journalist en schrijver J.R. Moehringer, die in 2000 de Pulitzer Prize kreeg, vertelt in The Tender Bar over zijn jeugd in een plaatsje in New York, zijn familie en het begin van zijn studietijd aan Yale. Het is een warm en mooi verteld verhaal, maar levert een wat suffe film op met een overdaad aan sentimentele nostalgie een gebrek aan originaliteit.

De jonge J.R. (Daniel Ranieri) woont in het huis van zijn opa (Christopher Lloyd) en wordt opgevoed door zijn moeder (Lily Rabe). Zijn vader is afwezig, althans fysiek. J.R. hoort wel af en toe zijn stem, want pa is deejay van een radiostation in de stad. Zijn opvoedtaak wordt overgenomen door oom Charlie (Ben Affleck), de uitbater van de plaatselijke bar die J.R. wegwijs maakt in zijn levensfilosofie en hem later (nu gespeeld door Tye Sheridan) op het pad zet van een studie en carrière als schrijver.

Daniel Ranieri en Lily Rabe als de jonge J.R en zijn moeder

Het huishouden met de alleenstaande moeder die alles opoffert voor haar kind. De falende vader. De toffe surrogaatouder. De levensles dat je je met hard werken door een topuniversiteit kunt buffelen, ook als je uit een arm milieu komt. We hebben het allemaal al eens gezien, en vaak nog wat pakkender uitgevoerd ook. Regisseur George Clooney maakte met The Tender Bar heus geen misbaksel, maar memorabel kunnen we de film niet noemen. Op de acteerprestaties kunnen we niets afdingen: die zijn uitstekend.

Ben Affleck en Tye Sheridan als oom Charlie en de oudere J.R.

Tijdens het kijken moesten we herhaaldelijk denken aan Hillbilly Elegy, Ron Howards recente verfilming van de memoires van J.D. Vance. Ook een schrijver uit een familie met problemen die door hard werken uiteindelijk op Yale belandde. En ook een warme film met mooie vertolkingen en veel nostalgische flashbacks die uiteindelijk niet zo gek veel te vertellen heeft. The Tender Bar is misschien net wat sympathieker, maar net zo gemakkelijk weer vergeten.

3 uit 5 sterren