Checken of skippen: Succession op HBO Ziggo

Welke serie gaat deze maand met de meeste Emmy Awards aan de haal? Met 18 nominaties is Succession favoriet. Het zwart-komische drama rond de mediafamilie Roy, in Nederland te zien bij Ziggo Movies & Series, is dan ook echt briljant.

De makers van Succession ontkennen dat de serie is gebaseerd op de familie van mediamagnaat Rupert Murdoch (News Corp), maar de overeenkomsten zijn duidelijk. Pater familias Logan Roy staat aan het hoofd van Waystar Royco, een verzameling van mediabedrijven, congrescentra en pretparken. Omdat zijn gezondheid achteruit gaat moet Logan op zoek naar een opvolger. Hij heeft vier kinderen, maar wie is geschikt voor de klus? Tussen de drie zoons en dochter ontstaat een intense strijd om vaders gunsten.

Pitbulls

De plotlijnen in Succession zijn ijzersterk, maar het zijn vooral de personages waar de serie op drijft. Voor de Roys wisselen grote successen en harde klappen elkaar in snel tempo af. Als kijker voel je daarom soms wat sympathie voor een personage dat het zwaar te verduren heeft of onrechtvaardig wordt behandeld. Steevast krijg je daar even later spijt van: wie op het ene moment de geslagen hond is, ontpopt zich even later tot een valse pitbull. De Roys zijn een immoreel, corrupt, onbetrouwbaar, huichelachtig, door en door vals stelletje. En dat maakt Succession zo verrukkelijk.

De familie Roy

Een rondje langs de familieleden maakt duidelijk hoe doortrapt ze zijn. Vader Logan Roy (Brian Cox) maakt onophoudelijk misbruik van zijn machtspositie. Hij bungelt zijn kinderen de rol van CEO voor de neus, om deze daarna weer weg te grissen. Oudste zoon Connor (Alan Ruck) is wat van de familie vervreemd en houdt er de meest bizarre denkbeelden op na. Geen CEO-materiaal dus. Kendall (Jeremy Strong) is slim en ambitieus, maar blundert nogal en is gevoelig voor drugs. Derde zoon Roman (Kieran Culkin) is onvolwassen en onverantwoordelijk, en is daar trots op.

Schoonzoon

Dochter Siobhan (Sarah Snook) lijkt de verstandigste van het stel, maar is oppervlakkig en egoïstisch. Ook heeft ze een slechte smaak in mannen, getuige echtgenoot Tom (Matthew Macfayen), een totale flapdrol die alles doet om bij schoonpa in het gevlij te komen. Hij wordt de mentor van neef Greg (Nicholas Braun): aanvankelijk een onbenul, maar al gauw krijgt hij de vuile Logan-streken onder de knie. Een kennismaking met de Roys doet je mensbeeld geen goed. Dat is iets waar je als kijker wel tegen moet kunnen. Wie niet om Succession kan grinniken, kan beter niet kijken.

Seizoen 3

Het eerste seizoen van Succession begon in juni 2018, seizoen twee in augustus 2019. De fans zitten dus weer een beetje in de startblokken om te zien hoe het verder gaat met de familie Roy. Helaas heeft het coronavirus ook hier roet in het eten gegooid. De opnames voor de nieuwe afleveringen beginnen op zijn vroegst pas aan het einde van dit jaar, zodat we seizoen drie niet voor medio 2021 verwachten. Als je Succession nog niet kent, is deze periode dus een mooie gelegenheid om dat in te halen. Je krijgt er geen spijt van.

+ Zalig slechte personages
+ Oogstrelende productie
+ Een topcast