Turbo Review: de spionageserie Slow Horses op Apple TV+

Recensie | 1 maand geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

Apple TV+ timmert ijverig door aan zijn catalogus, en dat levert de laatste tijd veel moois op. De nieuwste aanwinst is een Britse spionageserie die zich kan meten met de beste titels in het genre. Dankzij hoofdrolspeler Gary Oldman en een lekker groezelige sfeer zit je met Slow Horses zes afleveringen lang aan het scherm geplakt.

De agenten van MI5-afdeling Slough House hebben in het verleden allemaal een blunder begaan. In de openingsscène zien we hoe agent River Cartwright (Jack Lowden) zijn opdracht verkloot en zich op de afdeling voor losers mag melden. Dit is het domein van Jackson Lamb (Gary Oldman), die zijn Slough House omschrijft als "M-I-fucking useless". Hij geeft zijn agenten opzettelijk nutteloze rotklusjes in de hoop dat ze ontslag nemen. Maar als het land wordt opgeschrikt door een ontvoeringszaak, komen de 'slow horses' van Slough House een complot op het spoor.

Gary Oldman in Slow Horses

Voor fans van spionageverhalen met een ruw en groezelig randje is Slow Horses absoluut een aanrader. Een verhaal zonder flitsende auto's en high-tech wapens, maar met sterke dialogen, een fijn stel acteurs en goede cliffhangers aan het einde van de afleveringen. De spionageplot zelf is helaas wat alledaags en had best wat meer verrassingen mogen hebben. Oldman is meesterlijk in de rol van Lamb, een drankorgel met gaten in zijn sokken en overactieve darmen. We zien hem graag terug in het tweede seizoen, dat al bevestigd is. Slow Horses is gebaseerd op het eerste deel in de lange Slough House-boekenreeks van de Britse spionageschrijver Mick Herron, dus Apple kan een tijdje vooruit.

Kristen Scott Thomas en Gary Oldman in Slow Horses

Wat de sfeer van Slow Horses enorm ten goede komt, is dat Londen niet van zijn hippe, glimmende kant wordt getoond. In plaats daarvan zien we zorgvuldig gekozen groezelige locaties waar zowel de agenten als de schurken hun werk doen. Slough House zelf is een troosteloos en verwaarloosd pand, met klemmende deuren en vloeren die zo dun zijn dat Lamb geen intercom nodig heeft, maar gewoon op de grond kan stampen als hij een van zijn agenten bij zijn bureau wil zien. Het is duidelijk: niet alle spionnen zijn raspaardjes à la James Bond.

3½ uit 5 sterren

Slow Horses

Drama | serie | 2022