Turbo Review: de thrillerserie Shining Girls op Apple TV+

Recensie | 21 dagen geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

Voor Kirby Mazrachi is het leven niet als voor andere mensen. Steeds veranderen er kleine dingen in de structuur van haar werkelijkheid, en dat begon allemaal na een gewelddadige aanval van een duistere seriemoordenaar. De nieuwe Apple TV+ serie Shining Girls is een sfeervolle mix van misdaadthriller, horror en sf, met een mooie hoofdrol van Elisabeth Moss.

Kirby Mazrachi (Elisabeth Moss), een archiefmedewerker van een krant in Chicago, weet nooit wat ze aantreft als ze thuiskomt. Soms woont ze bij haar moeder, soms op zichzelf. Soms heeft ze een kat, soms een hond. Soms is ze getrouwd. Haar realiteit is verstoord sinds ze een paar jaar geleden bijna werd gedood door een seriemoordenaar genaamd Harper (Jamie Bell). Daarom werkt Kirby samen met een collega, journalist Dan Velazquez (Wagner Moura), om deze griezel te vangen. Samen volgen ze een luguber spoor van vermoorde jonge vrouwen en ontdekken ze dat Harper lijkt te spotten met de natuurwetten.

Elisabeth Moss in Shining Girls

Shining Girls is gebaseerd op het gelijknamige boek van Lauren Beukes, dat voor deze tv-bewerking grondig op de schop werd genomen. Dat helpt enorm om het allemaal een beetje begrijpelijk te houden, maar zorgt er wel voor dat afgezien van Kirby de personages nogal onuitgewerkt blijven. We hadden bijvoorbeeld graag wat meer gezien van de moordenaar Harper, een lekker nare rol van Jamie Bell. Gezien de speelduur had dat ook best gekund, want door de acht afleveringen ligt het tempo behoorlijk laag en rijst de vraag of het boek niet beter tot zijn recht was gekomen in een filmversie. Grote pluspunten aan Shining Girls zijn de sterke hoofdrol van Moss en de lekker duistere en grimmige sfeer die sinds Se7en een beetje bij het genre hoort.

Jamie Bell in Shining Girls

Naast een voortreffelijke hoofdrol op het scherm was er voor Elisabeth Moss ook een grote rol weggelegd als uitvoerend producent van de serie. Daarnaast heeft ze een aantal afleveringen zelf geregisseerd. Dat was trouwens niet de eerste keer dat Moss op de regiestoel plaatsnam: ze draaide eerder al een stel afleveringen van The Handmaid's Tale.

Wagner Moura in Shining Girls

3 uit 5 sterren

Shining Girls