Checken of skippen: Ratched op Netflix

Recensie | 7 maanden geleden | Eric De Munck

©
©

Herinner je 'm nog? De filmklassieker One Flew Over the Cuckoo's Nest uit 1975 met Jack Nicholson? Netflix komt nu met een prequel van die film op de proppen in de vorm van Ratched. Hierin leren we de verknipte verpleegster Mildred Ratched een stuk beter kennen.

Het kostte een paar duiten, maar dan heb je ook wat. Sinds Netflix niemand minder dan seriegrootheid Ryan Murphy (Glee, American Horror Story,Nip/Tuck en Pose) voor een slordige 300 miljoen dollar binnensleepte, vliegen de nieuwe projecten ons om de oren. Na The Politician en Hollywood is dit de derde grote serie die hij voor Netflix maakt. En ook Ratched tikt alle Ryan Murphy-vinkjes aan: het ziet er prachtig uit, de scripts zijn volledig over de top en ook de kostuums zijn stuk voor stuk om door een ringetje te halen.

Nurse Ratched

Sarah Paulson -de muze van Ryan Murphy- speelt het titelpersonage in de serie: Nurse Mildred Ratched. Zoals we weten uit het boek én de film One Flew Over the Cuckoo's Nest een compleet geschifte en doorgedraaide verpleegster die een psychiatrisch ziekenhuis met haar slinkse streken behoorlijk op zijn kop zet. Ze deinst nergens voor terug om haar zin te krijgen en wraak nemen betekent in haar woordenboek vooral enorm veel gruwelijk bloedvergieten met de dood tot gevolg. Maar hóe is deze iconische slechterik zo doorgedraaid? Daar komen we in de acht afleveringen van eerste seizoen Ratched achter.

1947

Ratched speelt zich af in 1947 en dat is zo'n vijftien jaar vóór de gebeurtenissen in One Flew Over the Cuckoo's Nest. Een periode waarin zogenaamde aandoeningen, zoals het hebben van lesbische gevoelens, werden onderdrukt met weerzinwekkende experimenten. Om niet zélf in een kokend bad te verdwijnen, onderdrukt ze haar eigen seksuele gevoelens dan ook. Dat valt niet mee, als ze behoorlijk in de smaak valt bij de machtige echtgenote van de gouverneur Gwendolyn Briggs (Cynthia Nixon uit Sex and the City). Naast hun problematische liefdesverhaal staan een heftig moordcomplot en een totáal onbetrouwbare en chantabele ziekenhuisdirecteur centraal in Ratched.

Hoge verwachtingen

Dat Netflix enorm hoge verwachtingen heeft van dit nieuwe meesterwerkje blijkt wel uit het feit dat er in één klap twee seizoenen besteld en opgenomen zijn. Naast de acht afleveringen van deze eerste reeks, kunnen we ons dus sowieso verheugen op nog minstens acht stuks. Als het aan maker Ryan Murphy ligt blijft het daar overigens niet bij, hij heeft een verhaal voor vier seizoenen uitgestippeld, dat naadloos aansluit op de film. En mocht je One Flew Over the Cuckoo's Nest überhaubt nog nooit gezien hebben, dat is geen enkel probleem. Sterker nog: je kunt beter éérst de serie gaan volgen en uiteindelijk daarna afsluiten met de originele film uit 1975.

Sterrencast

Naast Sarah Paulson en Cynthia Nixon puilt Ratched uit met nog meer bekende gezichten, zoals Corey Stoll (House of Cards), Amanda Plummer (Pulp Fiction), Vincent D'Onofrio (Marvel's Daredevil), Patricia Arquette (Desperately Seeking Susan), Charlie Carver (Desperate Housewives) en niemand minder dan Sharon Stone. Ondanks de donkere en duistere gebeurtenissen, spatten de scènes van het beeldscherm af door de felle kleuren en prachtige sets. De lange najaarsavonden zijn dan ook meer dan welkom om alle afleveringen onder een dekentje achter elkaar weg te bingen.

+ Acteerwerk van het hoogste niveau
+ Lugubere verhaallijnen, maar toch krijg je sympathie voor de slechte personages
- Karakters hadden wat dieper uitgewerkt mogen worden