Checken of skippen: miniserie Quiz op NPO Plus

Recensie | 4 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

In 2001 was de Britse tv-kijker in de ban van de kennisquiz Who wants to be a millionaire? Een valsspeelschandaal rond de quiz bereikte de rechtszaal, werd bewerkt tot een boek, een toneelstuk, en is nu te zien als de miniserie Quiz.

In de geschiedenis van de Britse kennisquiz Who wants to be a millionaire? was de hoofdprijs nog maar twee keer uitgekeerd. Tijdens twee spelrondes in september 2001 werd Charles Ingram de derde miljonair van het programma. De Engelse legermajoor kwam op het scherm wat sullig en twijfelend over, maar haalde totaal onverwacht de finale, die hij vervolgens won. Vrijwel direct ontstond er twijfel. Had de kandidaat wel eerlijk gespeeld? Of was hij door kuchsignalen vanaf de tribune naar de juiste antwoorden gestuurd?

Stephen Frears

Voor de regie van de driedelige miniserie Quiz trad niet zomaar de eerste de beste aan. Stephen Frears heeft een enorme staat van dienst en maakte juweeltjes als Dangerous liaisons, High fidelity, The queen en Philomena. Voor zo'n op en top Engels verhaal bleek de regisseur de aangewezen persoon. Frears baseerde zich op een succesvol toneelstuk van James Graham, die zich op zijn beurt weer liet inspireren door een boek van journalisten James Plaskett en Bob Woffinden. Het is een lange omweg, maar de resulterende miniserie is briljant.

Drie delen

Wat Quiz zo fascinerend maakt is de pakkende manier waarop het herhaal verteld wordt. Nadat de voorgeschiedenis van het programma uit de doeken is gedaan maken we in de eerste aflevering nader kennis met de hoofdrolspelers. Michael Sheen (Frost/Nixon, Masters of sex) is meesterlijk als de aalgladde quizmaster Chris Tarrant, altijd met een versteende grijns op zijn gezicht.

Matthew Macfadyen

Minstens zo briljant is de casting van Matthew Macfadyen als de (on)fortuinlijke majoor Charles Ingram. De Ingrams spelen thuis vanaf de bank trouw mee met de quiz en kunnen het prijzengeld goed gebruiken. Charles wordt door zijn bazige en waarschijnlijk intelligentere vrouw Diana (Sian Clifford, de zus van Fleabag) gepusht om kandidaat te worden in het tv-programma, en als kijker leef je met het echtpaar mee naar de finale.

Vage lijn

Maar aflevering twee van Quiz toont een heel andere kant van het verhaal. Het laat zien hoe totaal geobsedeerd sommige fans van Who wants to be a millionaire? zijn. Wanneer verandert fanatisme in valsspelen, en aan welke kant van deze vage lijn bevonden de Ingrams zich? Dat is de vraag waarop een antwoord wordt gezocht in de laatste aflevering, die zich voor een belangrijk deel in de rechtszaal afspeelt. IJzersterk is dat je Charles Ingram gedurende de serie ook met andere ogen gaat zien: is de man een onnozele stuntel, of een gehaaide valsspeler? Macfadyen (ook al zo briljant als Tom Wambsgans in Succession) geeft subtiel gestalte aan beide kanten van de quizkandidaat.

Waanzinnig verhaal

Quiz is een erg Engels verhaal, en dat is voor Nederlandse kijkers zowel een nadeel als een voordeel. Het is jammer dat we niet zien hoe treffend de gelijkenis is tussen de echte Chris Tarrant en Sheens vertolking van de presentator. Maar aan de andere kant is het fijn dat je als Nederlandse kijker (hoogstwaarschijnlijk) onbekend bent met dit waanzinnige verhaal. In de Britse pers is de zaak van de kuchende majoor breed uitgemeten, maar daar hebben we in ons land niets van meegekregen en dat maakt de serie des te verrassender.

NPO Plus

Door de uitgekiende opbouw van de afleveringen is de miniserie uitermate geschikt om op één avond te bekijken. Je kunt de drie delen van Quiz vanaf 25 zien op NPO Plus. Later wordt de serie ook op NPO 2 uitgezonden op de avonden van 28, 29 en 30 december.

+ Een geweldig verhaal dat briljant wordt verteld

+ Perfect spel van Matthew Macfadyen en Michael Sheen

+ In één avond weg te kijken