Checken of skippen: film Pieces of a Woman op Netflix

Recensie | 19 dagen geleden | Jorrit van Broekhoven

Een traumatisch verlopen bevalling laat diepe sporen na in de relatie van Martha en Sean. Na de zenuwslopende openingsscène verandert Pieces of a woman in een meer alledaags, maar geweldig geacteerd relatiedrama.

Als je vóór het kijken van Pieces of a woman al iets gehoord hebt over de nieuwe Netflix-film, dan ging dat waarschijnlijk over de bevallingsscène. Na een korte introductie van de hoofdpersonages - constructiewerker Sean (Shia LaBeouf) en zijn partner Martha (Vanessa Kirby) - verandert een huiselijk tafereel in een thuisbevalling die totaal niet verloopt zoals gepland. In plaats van hun vertrouwde verloskundige wordt op het laatste moment vervanger Eve (Molly Parker) gestuurd. De gehoopte natuurlijke bevalling ontaardt langzaam maar onafwendbaar in chaos, pijn en uiteindelijk hartverscheurend verdriet.

Bevalling

De hele bevallingsscène duurt zo'n 26 minuten en werd in één shot opgenomen. De makers hadden er twee dagen en zes takes voor nodig. De voorbereiding voor de scène nam nog veel meer tijd in beslag. Vanessa Kirby is in het echte leven geen moeder, maar liep voor haar rol mee met vroedvrouwen en mocht zelfs aanwezig zijn bij een geboorte. Al die inspanningen zie je terug op het scherm in een volstrekt overtuigende scène, die je als kijker midden tussen de spelers plaatst. De bevalling wordt niet gruwelijk of sensationeel getoond, maar heeft wel een grote dramatische impact.

Nasleep

De rest van de film, die dan nog zo'n anderhalf uur te gaan heeft, is eigenlijk de nasleep van de traumatisch verlopen bevalling. Die wordt nergens zo intens als de opening, en wie hoopt op nog meer adrenaline is bij Pieces of a woman aan het verkeerde adres. In een aantal hoofdstukken tonen de Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó en scenarist (tevens partner) Kata Wéber hoe Martha zoekt naar manieren om met haar verdriet om te gaan. Ze sluit zich af voor anderen, wat tot frustraties leidt bij Sean. Hij mist de intimiteit in hun relatie, waardoor ook zijn oude problemen met verslaving weer opspelen. Zijn minderwaardigheidscomplex maakt het nog moeilijker, zeker omdat het door zijn schoonmoeder Elizabeth (de bijna negentigjarige Ellen Burstyn) nog eens extra wordt aangewakkerd.

Rechtszaak

Het is diezelfde Elizabeth die besluit om een rechtszaak te beginnen tegen de verloskundige. Deze zou fouten hebben gemaakt en daarvoor moeten boeten, met een gevangenisstraf en het liefst een forse schadevergoeding. Hoewel we als kijker bij de bevalling aanwezig zijn geweest, is het zonder medische kennis niet te zeggen of die claim terecht is. Valt de verloskundige echt wat te verwijten? Schiet de familie wat op met een veroordeling? En vooral: wordt Martha daar beter van?

Bruggen en appels

In Pieces of a woman gaan Martha en Sean op hun eigen, zeer verschillende manieren om met rouw. Terwijl Martha langzaam uit haar in zichzelf gekeerde toestand komt, verdwijnt Sean naar de achtergrond. Uiteindelijk gaat de film niet over hun relatie, maar over het proces dat Martha doormaakt. Mundruczó en Wéber onderstrepen dat met de nodige symbolische elementen - bruggen en appels - die wat al te vet worden aangezet in de film.

Vanessa Kirby

Dat doet echter niets af aan de echte kracht van de film: het indrukwekkende acteerwerk van de hoofdrolspelers en met name Vanessa Kirby. De actrice stond veel op het toneel, maar is bij het grote publiek vooral bekend door ondankbare rollen in Mission: Impossible en Hobbs & Shaw. In Pieces of a woman laat ze een heel andere indruk achter: we sluiten een Oscarnominatie niet uit.

+ De vertolking van Vanessa Kirby is dé reden om de film te zien
+ De bevallingsscène is een tour de force
- De scène kan verkeerde verwachtingen scheppen