Checken of skippen: de claustrofobische sf-thriller Oxygène op Netflix

Een vrouw ontwaakt in een geavanceerde medische capsule, zonder geheugen en moederziel alleen. Kan ze ontsnappen voordat haar zuurstof opraakt? Het antwoord zal je verrassen in de Netflix-film Oxygène.

Er is een ongeschreven regel in de film: als je bij kennis komt in een ziekenhuis, is het eerste wat je doet alle elektroden, slangen en infusen van je lijf trekken. Na de verontrustende ontwakingsscène in Oxygène heeft Mélanie Laurent daar een hele klus aan, want ze is van top tot teen bedekt met medische sondes, buisjes en sensoren. Erger nog: ze heeft geen idee waarom, en ook niet wie of waar ze is.

Ademnood

De rest van de film is haar personage - ze zal ontdekken dat haar naam Elizabeth Hansen is - bezig om uit te vissen waarom ze gevangen zit in deze medische cocon en hoe ze eruit komt. Daarbij is haast geboden, want haar zuurstof is snel aan het opraken. Dat weet ze door de grote hoeveelheid displays waarmee ze is omgeven, maar ook door de stemgestuurde computer MILO, die haar van informatie voorziet.

Mélanie Laurent als Elizabeth Hansen in Oxygène

Gekunsteld

Het idee van Oxygène is dus erg gekunsteld. Dat is een beetje makkelijk, maar op zich niet erg. De film is te vergelijken met Buried, waarin Ryan Reynolds zich tot zijn schrik in een kist onder de grond bevond. Hij had geen computer tot zijn beschikking, maar wel een mobieltje. De simpele setting bleek genoeg voor  anderhalf uur spanning.

Claustrofobisch

Oxygène heeft wat meer moeite om de spanning vast te houden. Toch blijft de film visueel interessant, en dat is heel knap als je je bedenkt dat hij zich vrijwel helemaal in zo'n kleine, claustrofobische ruimte afspeelt. Als kijker ontdek je samen met Elizabeth wat er gaande is, compleet met ingrijpende wendingen en schrikmomenten. Een paar keer pakt de film uit met indrukwekkende special effects die veel toevoegen aan het geheel.

Clickbait

Maakt dat Oxygène een goede film? Als kijker voel je je na afloop wel een beetje belazerd. Het scenario weet met trucjes je aandacht vast te houden en verwachtingen te wekken, maar geeft je geen gevoel van opluchting of voldoening dat je het raadsel waar de film om draait hebt opgelost. Een beetje het gevoel dat je krijgt nadat je voor de zoveelste keer op clickbait hebt geklikt.

Alexandre Aja

Aan de technische aspecten van de film willen we niets afdoen. De Franse regisseur Alexandre Aja verdiende zij sporen in de horror met titels als Haute Tension en Crawl, en levert ook hier weer prima werk. Laurent (6 Underground) slaat zich dapper door een niet makkelijke rol, en de gekmakend kalme stem van computer MILO werd ingesproken door beroemd acteur Mathieu Almaric.

Oxygène is goed voor een spannende kijkavond, en daarom zeker waard om te checken. Kijkers die moeite hebben met medische horror, kunnen de film misschien beter overslaan.

Oxygène is visueel erg aantrekkelijk
+ De grote onthulling