Turbo Review: de Deense kersthorrorserie Nisser

Recensie | 1 maand geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

"Blijf op de kustweg!" Die waarschuwing klinkt vier keer in het eerste kwartier van de Deense serie Nisser. Maar het stadse gezinnetje dat het eiland Årmandsø bezoekt is lekker eigenwijs en trekt zich niets aan van de lokale bevolking. Geen probleem in een kerstserie, maar Nisser is een horror-kerstserie, en de toeristen zullen het dan ook al snel bezuren.

Die toeristen zijn vader Mads, moeder Charlotte en hun kinderen Kasper en Josefine. Afgezien van het beroerde ouderschap dat Mads en Charlotte laten zien is het een modelgezinnetje, dat de drukke stad ontvlucht om kerst te vieren op het afgelegen Årmandsø. De eerste confrontatie met de lokale bevolking, die een groot hek om het bos heeft geplaatst, verloopt nogal stroef. Zouden ze iets te verbergen hebben? Onze toeristen rijden een of ander klein dier aan met hun auto en daarmee begint de ellende.

In de rol van Josefine moet de jonge actrice Sonja Steen deze serie voor het grootste deel dragen, en dat doet ze bijzonder goed. Ze is met afstand de sympathiekste van het stel en ontfermt zich over het aangereden diertje, dat ze voor haar ouders verborgen houdt in een schuur. De wezens achter het hek zijn daar echter niet blij mee.

Sonja Steen als Josefine in Nisser

Nisser gebruikt veel bekende horrorthema's en maakt er een vlotte serie van die op het eind nog behoorlijk spannend wordt. De zes afleveringen van 25 minuten kijk je vlot weg op een avondje, of in een weekend als je even pauze wil. Een meesterwerk moet je niet verwachten, maar het is lekker kijkvoer met een toepasselijk kerstthema.

Netflix gaf Nisser de leeftijdsclassificatie van zestien jaar en ouder. Dat vinden we een tikje overdreven. Soms wordt de serie wat spannend en er vloeit flink wat bloed, maar het wordt nooit al te gruwelijk. Daarom is het een prima serie om met het hele gezin te kijken, zolang de kinderen ouder zijn dan een jaar of twaalf. Het kleine elfje in de schuur zal juist jongere kinderen aanspreken, maar voor hen is Nisser echt nog wat te heftig.

3 sterren uit 5