Checken of skippen: de western News of the World op Netflix

Recensie | 3 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Westerns spelen meestal lang geleden, maar dat betekent niet dat ze ouderwets zijn. Tom Hanks is weer groots in News of the world, vanaf woensdag 10 februari te zien op Netflix.

In 1870 ligt de Amerikaanse Burgeroorlog nog vers in het geheugen en maken Noordelijke troepen de dienst uit in de Zuidelijke staten. Voormalig kapitein uit het Zuidelijke leger Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks) reist van plaats naar plaats en verdient de kost met het voorlezen van kranten aan de lokale bewoners.

Op een van zijn tochten stuit Kidd op een overvallen huifkar en een bang meisje. De jonge Johanna (Helena Zengel) is een wees die opgroeide bij de Kiowa-indianen en spreekt geen woord Engels. Kidd besluit haar naar haar oom en tante te brengen. Op hun reis staan de gevoelige held en het verwilderde meisje bloot aan allerhande gevaren. Onvermijdelijk krijgen ze een band.

Western van nu

De western wordt vaak gezien als een wat ouderwets genre. Films over cowboys en indianen, vaak in zwart-wit, waarin de held de boeven verslaat in een regen van kogels. Saai. Maar wat voor de meeste genrefilms opgaat is bij de western dubbel en dwars het geval: hoe meer je er ziet, hoe beter ze bevallen. De ene western is namelijk de andere niet, en tussen de talloze B-films zitten ook absolute meesterwerkjes. Ook is de western niet alleen iets van vroeger, zoals recente films als The Sister brothers en The ballad of Buster Scruggs laten zien.

Noord vs. Zuid

Zeker, ook News of the world heeft cowboys en indianen. Er zijn lange tochten door de woestijn, paarden en huifkarren, bandieten en vuurgevechten. Een echte western dus, maar ook echt een film van nu. De indianen blijven schimmen in de verte. De lokale bewoners maken zich veel bozer op de bemoeizuchtige Noorderlingen, die als bezetters worden gezien. Het is een gevoel dat in de zuidelijke staten van de VS nog steeds relevant is.

Fake news

In dit verscheurde land, dat op zoek moet naar een manier om te helen, stuit Kidd op nog meer zaken die herinneren aan het hedendaagse Amerika. Racisme is aan de orde van de dag, en in een van de plaatsen waar Kidd langskomt wil de lokale machthebber Farley dat hij niet zijn reguliere nieuwsberichten voorleest, maar een eigen krantje waarin Farleys goede werk wordt beschreven. Fake news in 1870.

Paul Greengrass

Het vrij traditionele verhaal van News of the world, gebaseerd op het gelijknamige boek van Paulette Jiles, wordt ook op een traditionele manier verteld en in beeld gebracht. Geen fratsen dus met gelikte camerabewegingen of snelle montages. Wat dat betreft was het project bij regisseur en coscenarist Paul Greengrass in goede handen. De grote kracht van de regisseur ligt in het zorgvuldig en realistisch vertellen van pakkende verhalen. Vaak kiest hij daarbij voor waargebeurde verhalen, zoals in United 93, 22 July en Captain Phillips (ook met Hanks in de hoofdrol).

Shoot-out

Daarnaast weet de filmmaker – die zijn sporen verdienden met een aantal films uit de Bourne-reeks -absoluut ook raad met actiescènes. Dat laat hij zien in een spannende scène in de woestijn, waarin Kidd het in een shoot-out moet opnemen tegen drie ongure types.

Tom Hanks

Ook als je niet speciaal fan bent van westerns is Tom Hanks reden genoeg om de film te zien. Als de vaderlijke, bedachtzame en rechtschapen kapitein Kidd schittert hij in een rol die in de hoogtijdagen van de western misschien bij James Stewart was beland. Betrouwbaar als altijd laveert Hanks door dramatische, spannende en ontroerende scènes, en laat hij weer eens zien waarom hij een van de grote acteurs van onze tijd is.

Helena Zengel

De andere ster in News of the world is Helena Zengel. Voor de twaalfjarige Duitse actrice is dit haar eerste Amerikaanse film en hoewel ze niet veel tekst heeft, maakt ze meteen een grote indruk. Met een beetje mazzel wordt het haar doorbraak en gaat ze rijzende ster Hailee Steinfeld (The edge of seventeen, Dickinson) achterna. Zij speelde zich elf jaar geleden in de kijker in een andere western (True grit) en naast een andere oude man (Jeff Bridges).

+ Tom Hanks is weer een genot om te zien

+ Fijn westernverhaal met interessante historische details

+ Een spannend vuurgevecht in het hart van de film