Checken of skippen: De Netflix-film I'm Thinking of Ending Things

Recensie | 9 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Lucy kent Jake een week of zeven en heeft eigenlijk niet veel op hem aan te merken. Toch overweegt ze hun relatie te beëindigen. Het besluit spookt door haar hoofd tijdens een winterse autorit: ze zijn op weg naar de boerderij van Jakes ouders, die ze nog nooit ontmoet heeft.

Terwijl Jake (Jesse Plemons) achter het stuur zit horen we de gedachten van zijn vriendin (Jessie Buckley). Vermoedt Jake dat ze er een punt achter wil zetten? Soms lijkt het zo. Het koppel praat over de reisbestemming, liedjes op de radio en hun werk. Af en toe laat een vreemde beller een mysterieuze boodschap achter op de telefoon van Louisa. Of was het Lucy? De indruk ontstaat dat de personages niet helemaal zichzelf zijn, of in ieder geval niet helemaal of niet altijd.

Charlie Kaufman

De dingen worden nog veel vreemder als het koppel arriveert bij Jakes ouders, gespeeld door Toni Collette en David Thewlis. Het bezoek is niet zomaar een beetje ongemakkelijk, maar bevreemdend, beangstigend en soms pure horror. Waar is Lucy - en wij als kijkers - in terechtgekomen? Regisseur Charlie Kaufman (Synecdoche, New York) strooit met hints in de dialogen, maar ook in de aankleding van de personages en de sets. Er wordt geweldig geacteerd en vooral voor Buckley (Wild Rose) is dit een ware krachttoer.

Fascinerend

De wereld van I’m thinking of ending things bestaat uit weinig meer dan Jakes auto, het huis van zijn ouders, een naargeestig fastfoodrestaurant en een verlaten middelbare school. Verder wordt het landschap grotendeels aan het zicht onttrokken door een waas van sneeuw, die heviger wordt naarmate de film vordert. Aan de kijker de taak om uit te vinden hoe alles in elkaar past, wat de ingevoegde scènes met een oudere conciërge te betekenen hebben en wat er in hemelsnaam aan de hand is. De een zal het fascinerend vinden, een ander frustrerend.

Iain Reed

I'm thinking of ending things is de verfilming van de gelijknamige debuutroman van Iain Reed, een Canadese schrijver (en tevens zwager van de president van IJsland, maar dat terzijde). In zijn bewerking voor het scherm volgt regisseur Kaufman het boek soms nauwgezet, maar vooral naar het einde toe kiest hij voor een vrijere, nog raadselachtigere vorm. Als je na het kijken van de film met vragen blijft zitten – wat onvermijdelijk is – en naar het boek grijpt voor alle antwoorden, kom je bedrogen uit. Toch vullen boek en film elkaar mooi aan.

Netflix

Voor Charlie Kaufman is I'm thinking of ending things zijn eerste Netflix-productie. Is het jammer dat na briljante regisseurs als Martin Scorsese en Noah Baumbach nu ook Kaufman kiest voor het kleine Netflix-scherm in plaats van het filmdoek? Absoluut niet. Kaufman onderstreept zijn keuze door een smalle beeldverhouding van 3:4, als een ouderwetse tv. Dat voelt niet als een beperking, maar zorgt voor extra focus op wat er gebeurt en versterkt het beklemmende gevoel dat tijdens het kijken over je heen komt.

Streamen of overslaan?

Dus… is de film nu een aanrader of niet? I'm thinking of ending things is geen horrorfilm in de conventionele zin, en als je daar naar op zoek bent, kun je beter verder zoeken. Maar als je een liefhebber bent van Kaufmans eerdere werk, zoals zijn scenario voor Being John Malkovich en zijn briljante animatiefilm Anomalisa, dan word je ook dit keer niet teleurgesteld. Bekijk de film ook gerust een tweede keer, met een duim op de pauzeknop en Google onder handbereik.

+ Beklemmend maar fascinerend

+ Subliem vormgegeven en gefilmd

+ Geweldig acteerwerk