Checken of skippen: Mulan op Disney+

Recensie | 7 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Er was een hoop gedoe rond Disneys nieuwe Mulan, maar hoe is de film zelf eigenlijk? De tekenfilmklassieker over het dappere Chinese meisje kreeg een moderne versie met echte acteurs. Disney mikt ermee op kijkers in het Westen én Azië. Met gemengd succes.

Als dochter van een ex-soldaat in het oude China is Mulan (Yifei Lu) dol op avontuur. Toch is een leven als krijger voor haar niet weggelegd, zo vertellen haar ouders. Alleen een huwelijk kan eer brengen voor de familie. Als het keizerrijk wordt bedreigd door een groot gevaar, besluit Mulan toch de plaats van haar vader in te nemen en te dienen in het leger van de keizer (Jet Li).

Remake

Mulan is de nieuwste titel in een reeks remakes van klassieke Disney-animatiefilms. De verhalen worden opnieuw verteld – soms vrijwel identiek, soms met een opfrisbeurt – maar met acteurs van vlees en bloed. Ook wordt er een dikke laag special effects aan toegevoegd. Het resultaat is soms prima (The jungle book), maar soms ook minder geslaagd (Aladdin). Niet altijd heeft de remake wat toe te voegen aan het origineel. Daardoor lijkt de hele trend vooral te worden gedreven door de wens om er flink aan te verdienen. Jammer, want de Disney-studio was altijd juist zo sterk in het verzinnen van originele personages.

Legende

Origineel is Mulan zeker niet. Het verhaal volgt in grote lijnen de tekenfilm uit 1998. Die eerdere versie was al gebaseerd op een veel ouder verhaal – onbekend in het Westen, maar niet in China. Daar kent iedereen de vrouwelijke krijger Hua Mulan uit de legende, een ballade die talloze malen werd bewerkt voor boeken, het toneel, de tv en de film. Als Disney met Mulan aan de slag gaat, wordt er in China dus kritisch gekeken of alles in de film wel strookt met de traditionele versie.

Mooie plaatjes

Disney heeft duidelijk zijn best gedaan om zowel de Chinese als westerse kijker tevreden te stellen. De film zit vol schitterende plaatjes van China: landschappen, dorpjes, steden, tempels en een adembenemend keizerlijk paleis. In de cast is geen enkele blanke acteur te vinden. Romantiek tussen Mulan en legermakker Hunghui (Yoson An) is beperkt gehouden, want daar zit de Chinese kijker niet op te wachten. Ook voor de liedjes uit de animatiefilm en Mulans komische sidekick, het rode draakje Mushu, was dit keer geen plek.

Chinese markt

Is het dan zo belangrijk wat de Chinese kijker vindt van een film van het Amerikaanse Disney? Jazeker. Voor de filmwereld is China een enorm belangrijke markt geworden. De filmindustrie verdient in China net zoveel geld als in Noord-Amerika. Bovendien groeien de inkomsten uit China als een dolle, terwijl ze in Amerika stagneren.

Li Gong

Geen ruimte voor romantiek dus, maar des te meer voor actie en vechtscènes. Mulan zit vol martial arts op kleine en grote schaal, veldslagen, belegeringen en individuele confrontaties. Best bijzonder voor een Disneyfilm die door het hele gezin kan worden bekeken. En dat kan zeker, want hoewel de gevechten pittig zijn, is er geen druppel bloed te zien. Het is in deze scènes dat de film echt schittert. De personages blijven verder wat vlak. Het interessants is nog tegenstander Xianniang, een rol van Li Gong, die heen-en-weer wordt geworpen tussen goed en kwaad.

Kleurrijk

Mulan is van begin tot eind een kleurrijk spektakel. Dat is in het bijzonder het geval voor de kijkers die de film kunnen zien in de hogere beeldkwaliteit Ultra HD met Dolby Vision, een techniek die zorgt voor meer contrast en briljantere kleuren. Natuurlijk zijn ook de oversized tv's van tegenwoordig nog klein vergeleken met het bioscoopscherm, maar qua schepte en lichtopbrengst geven ze de bios het nakijken.

Premier Access

Mulan is de eerste film op Disney+ waarvoor extra moet worden betaald. Premier Access heet dat, en in het geval van Mulan kost dat de Nederlandse kijker 21,99 euro. Daarvoor kun je Mulan zo vaak kijken als je maar wilt (en natuurlijk ook met je thuisbioscoop vol vrienden). Vanaf 4 december kunnen alle Disney+ abonnees zonder extra kosten naar Mulan kijken.

+ Kleurrijk en prachtig aangekleed
+ Pittige vechtscènes voor alle leeftijden
- Vlakke personages