Checken of Skippen: Seizoen 3 van Master of None op Netflix

Het derde seizoen van de bekroonde Netflix-serie Master of None liet lang op zich wachten. Bedenker Aziz Ansari gooit het dit keer over een heel andere boeg. Is Master of None Presents: Moments in Love net zo de moeite waard als de eerdere seizoenen?

Verhaal: Denise woont met haar partner Alicia in een idyllisch vrijstaand huis op het platteland van de staat New York. Sinds het verschijnen van haar eerste boek, dat een enorme bestseller werd, is hun leven flink veranderd. Alicia heeft het gevoel dat ze niet meer op de eerste plaats komt voor Denise, en dat terwijl haar eigen kinderwens sterker en sterker wordt. Onvermijdelijk leidt het tot een hartverscheurende confrontatie.

Met: Lena Waithe als Denise, Naomi Ackie als Alicia en Aziz Ansari in een gastrol als Dev Shah

Van: regisseur Aziz Ansari naar een scenario van Ansari en Lena Waithe

Opmerkelijk: Master of None, dat was toch die geniale comedy over de even sympathieke als irritante Dev Shah, die zich als ploeterend acteur in het mijnenveld waagt van de New Yorkse datingscene? Klopt, maar na twee seizoenen was bedenker, schrijver, regisseur en hoofdrolspeler Aziz Ansari er een beetje klaar mee. Samen met een #metoo-relletje zorgde het ervoor dat het derde seizoen lang op zich liet wachten, en bovendien een heel andere insteek heeft. Dev komt nog wel even op bezoek (en is opnieuw behoorlijk irritant) maar de focus is verschoven naar zijn levenslange vriendin Denise (Lena Waithe, die samen met Ansari het scenario schreef). Ook de setting is veranderd: niet meer het hippe New York City, maar het verstilde platteland.

Conclusie: Het derde seizoen van Master of None is heel wat anders. De toon is somber, het tempo ligt zeer laag en het geratel van Dev is vervangen door dialogen tussen Denise en Naomi. Voor de fans van de serie komt de koerswijziging misschien niet helemaal onverwacht. Als regisseur toonde Ansari al eerder zijn bewondering voor de grote Europese filmmakers, en dit keer lijkt hij goed naar Ingmar Bergman te hebben gekeken. Maar dan met zwarte lesbiennes in de hoofdrol. Het levert een mooie serie op (vijf delen, met afleveringen van krap een half uur tot bijna een uur) met sterke dialogen en mooi spel. Verwacht echter geen vlotte comedy: Master of None Presents: Moments in Love is een rustig voortkabbelend drama met soms heftige emoties en hier en daar een glimlach.

Rating: 4 uit 5 sterren

Checken of skippen? Checken (maar met de juiste verwachtingen)