Checken of Skippen: de Marilyn Monroe-film Blonde op Netflix

Recensie | 2 maanden geleden | Irma Tomas

©
©

De ambitieuze Netflix-film Blonde brengt Marilyn Monroe weer tot leven. Maar bereid je voor op zware kost.

Blonde is van alles net iets te veel. De film van regisseur Andrew Dominik duurt bijna drie uur, is gedeeltelijk in zwart-wit en gedeeltelijk in kleur, bevat pratende foetussen en is half biografisch en half fictie. Maar Blonde is ook een fascinerende studie van de roem die al zo vele sterren te veel werd. De film doet een beetje denken aan de documentaire Amy waarin je zangeres Amy Winehouse langzaam ten onder zag gaan in een zee van flitsende fotocamera's.

_______________________________________________________________________________

Elke dag de beste tv, film en serie-tips direct in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Norma Jeane Mortenson

De film begint als Marilyn, toen nog Norma Jeane Mortenson, een kind is en lijdt onder de capriolen van haar geesteszieke moeder Gladys (Julianne Nicholson) die het arme kind wijsmaakt dat haar vader een bekende acteur is en die haar probeert te verdrinken in een bad. Marilyn komt terecht in een weeshuis en blijft haar hele leven verlangen naar de vader die zich nooit zal melden.

Waar of niet waar?

Als Norma Jeane eenmaal Marilyn Monroe is geworden, wordt ze verkracht door een studiobaas (niet bewezen), heeft ze meerdere miskramen en een abortus (niet bewezen), wordt ze geslagen door haar tweede echtgenoot honkballer Joe DiMaggio (wel waar) en krijgt ze drugs van de filmstudio zodat op de been blijft (geen idee of dat waar is). Een hoop ellende waardoor Marilyn zichzelf totaal verliest. Tegen de tijd dat ze wel een leuke man treft in toneelschrijver Arthur Miller (Adrien Brody), is ze al zo ver heen dat het einde nabij is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over president John F. Kennedy, die er niet best vanaf komt in deze film.

Some Like it Hot

Van de carrière van Marilyn Monroe in legendarische films als Some Like it Hot en The Seven Year Itch is weinig terug te zien in de film, het gaat vooral over haar mentale worsteling en dat maakt het een behoorlijk lange en zware zit. Die wordt gelukkig lichter gemaakt door de geweldige prestatie van Ana de Armas. De actrice spat van het doek in een rol die haar zomaar een Oscar zou kunnen opleveren.

Sterren

3 van de 5 sterren

Checken of Skippen?