Checken of skippen: film Mank op Netflix

Met Mank presenteert Netflix zijn meest ambitieuze titel van het jaar. Het is geen toegankelijke film geworden, maar een absolute must voor iedereen met belangstelling voor de filmgeschiedenis

De wat vreemde titel van David Finchers nieuwste film is de bijnaam van zijn hoofdpersonage. Scenarioschrijver Herman J. Mankiewicz was een grote naam in het Hollywood van de jaren dertig. De kroon op zijn werk – Citizen Kane - werd ook zijn ondergang. In Mank zien we hoe Mankiewicz, een magistrale rol van Gary Oldman, het scenario er in twee maanden uitperst. We schrijven 1940.

Ziekenhuisbed

Wat het schrijven niet makkelijker maakt, is dat Mankiewicz door een beenbreuk aan een ziekenhuisbed is gekluisterd. Om zijn concentratie te bevorderen werkt hij in een eenvoudig en afgelegen huis in de woestijn. Met de hulp van een verpleegster, een secretaresse (Lily Collins) en een flinke voorraad drank moet de klus geklaard worden.

Lily Collins (l) en Gary Oldman (r) in Mank

Citizen Kane

Om Mank te kunnen waarderen is het eigenlijk nodig dat je Citizen Kane hebt gezien. Citizen Kane verscheen in 1941 en werd geregisseerd door Orson Welles, die ook de titelrol speelde. Welles en Mankiewicz staan als coscenaristen op de titelrol, maar Mank laat er geen twijfel over bestaan dat Mankiewicz het scenario voor de klassieker in zijn eentje schreef.

Krantenmagnaat

Het baanbrekende meesterwerk Citizen Kane is een vernietigende schets van het leven en de carrière van Charles Foster Kane. Een fictief personage, maar het was voor iedereen duidelijk dat Kane model stond voor William Randolph Hearst, een krantenmagnaat en een van de machtigste mensen van het land. Met hun film maakten Mankiewicz en Welles geen vrienden in Hollywood. Citizen Kane zou echter worden gezien als een van de beste films uit de geschiedenis.

Charles Dance als William Randolph Hearst in Mank

Flashbacks

Mank springt heen en weer tussen 1940, wanneer Mankiewicz zijn scenario schrijft, en verschillende momenten in de jaren dertig. Zo krijgen we een indruk van Manks status in Hollywood, de werking van het studiosysteem en de politiek van het moment. Ook wordt duidelijk waarom Mank zo'n afkeer heeft van de machtige Hearst (Charles Dance) en zijn maatje Louis B. Mayer (Arliss Howard), de baas van filmstudio MGM. Die haat schrijft hij van zich af in zijn scenario: liefst diep in de nacht en met een stevige slok whisky achter de kiezen.

Bomvol

David Fincher (Zodiac, The social network) maakte met Mank een rijke, haast overvolle film barstensvol informatie, indrukken en beelden. Samen met het stevige tempo en de vlotte dialogen zorgt het voor een belevenis die nogal wat vraagt van de kijker. Dat is iets waar niet iedereen op zit te wachten. Als je niks hebt met de filmgeschiedenis – of zelfs liever geen films in zwart-wit ziet – kun je Mank dan ook rustig overslaan.

Voor de fans

Voor de liefhebbers is het echter overduidelijk met hoeveel aandacht en liefde Fincher te werk gaat. De hele film ademt de sfeer van de tijd, inclusief de 'deep focus' opnames die Welles perfectioneerde en zelfs de vlekjes in de rechterbovenhoek van het scherm, die vroeger de aktewissels markeerden. Allemaal even verrukkelijk voor de filmfan. Bijzonder is dat het scenario van Mank twintig jaar geleden werd geschreven door Finchers vader Jack, die in 2003 is overleden.

Fake nieuws

Toch is Mank geen stoffig filmhistorisch document geworden, maar een film met duidelijke parallellen met het Amerika van 2020. Mooi zijn bijvoorbeeld de scènes waarin we zien hoe bioscoopreclames voor een Republikeinse politicus op een misleidende manier gebruik maken van acteurs om zijn politieke tegenstander in een kwaad daglicht te zetten. Fake nieuws is dus blijkbaar geen recente uitvinding.

+ Een schitterend verhaal voor filmliefhebbers, dat briljant wordt verteld

+ Weer een prachtrol van Gary Oldman

+ Van de eerste tot de laatste minuut oogstrelend mooi