Checken of Skippen: de film Malcolm & Marie op Netflix

Recensie | 3 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

Na de première van zijn film komt regisseur Malcolm met zijn vriendin Marie thuis. Terwijl ze wachten op de eerste recensies werken ze zich door de heftigste ruzie uit hun relatie.

Als Malcolm & Marie nog maar even bezig is, beginnen we al te denken dat die Malcolm eigenlijk best een eikel is. Gelukkig zijn we niet de enige, want een paar minuten later zegt Marie tegen Malcolm dat hij klinkt als een 'asshole'. Het is de opmaat naar de eerste ruzie van de avond, en er zullen er nog heel wat volgen in hun anderhalf uur durende spel van afstoten en aantrekken.

Coronaproject

Met slechts één locatie en twee acteurs blinkt Malcolm & Marie uit door eenvoud. Die is door noodzaak ingegeven, want de film werd gemaakt op het hoogtepunt van de coronacrisis. In de zomer van 2020 moest regisseur en scenarist Sam Levinson het werk aan zijn tv-serie Euphoria stilzetten, en vroeg hij hoofdrolspeelster Zendaya voor een kleinschalig project.

Nadat ook John David Washington (BlacKkKlansman, Tenet) aan boord was, werd de film in twee weken opgenomen. Door de coronamaatregelen was het aantal mensen op de set beperkt en moesten de acteurs hun eigen kleding en make-up verzorgen. Niet dat je daar als kijker veel van ziet, want visueel is Malcolm & Marie – geschoten op zwart-witfilm – om door een ringetje te halen.

Dankspeech

Het lontje voor de knallende ruzie tussen Malcolm (Washington) en Marie (Zendaya) blijkt eerder op de avond al te zijn aangestoken. Tijdens zijn dankspeech op de premièreavond was Malcolm 'vergeten' om zijn vriendin te bedanken. En dat terwijl het verhaal van zijn film – over een jonge vrouw die worstelt met haar verslaving – toch grotendeels put uit het verleden van Marie. Na wat harde woorden zegt Marie geen ruzie meer te zullen maken op deze zo belangrijke dag, als Malcolm belooft de rest van de avond niets kwetsends meer te zeggen. Dat gaat natuurlijk fout.

Who's afraid?

Voor wie de film gezien heeft doet het escalerende geruzie tussen twee geliefden - dicht op de huid gefilmd in onverbiddelijk zwart-wit - onvermijdelijk denken aan Who's afraid of Viginia Woolf? Die klassieker uit 1966 met Elizabeth Taylor en Richard Burton houdt de kijker ook nu nog ruim twee uur op het puntje van de stoel. Bij Malcolm & Marie voelen we onze aandacht echter regelmatig verslappen, vooral als Malcolm weer eens aan een van zijn tirades begint.

Strandvilla

Toch blijf je kijken, want Zendaya en Washington zijn nu eenmaal een lust voor het oog, ook al is er aan het eind van de film weinig meer over van de glamour waarmee het koppel in de eerste scène hun huis binnenkomt. Dat huis is trouwens de derde ster in de film: een waanzinnige villa aan het strand van Malibu, waar je op vol volume ruzie kunt maken zonder dat de buren het horen.

Monologen

Natuurlijk is het een razend knappe prestatie om tijdens de coronacrisis een project als dit op te zetten en af te ronden. Maar toch krijgen we tijdens de lange monologen in Malcolm & Marie de indruk dat de film gebaat was geweest bij wat meer voorbereiding of wat meer takes. Ook vragen we ons af hoeveel kijkers – filmmakers en recensenten uitgezonderd – zitten te wachten op Malcolms boze rants over authenticiteit en auteurschap. Zendaya en Washington acteren sterk, maar soms horen we vooral Levinsons script en niet hun personages.

+ Op Zendaya en John David Washington raak je niet uitgekeken

+ Mooi gefilmd op een oogstrelende locatie

- Kan niet voortdurend boeien