Checken of skippen: Lovecraft Country op HBO Ziggo

©
©

In Lovecraft country komen monsters in vele gedaanten: boze geesten en wezens bedekt met ogen en tentakels. Maar het grootste monster waar de personages mee te maken krijgen heet racisme.

In de jaren vijftig keert Atticus Freeman (Jonathan Majors) als veteraan uit de Koreaans Oorlog terug naar de VS. Hij gaat op zoek naar zijn vermiste vader, die hem een geheimzinnige brief heeft nagelaten. Atticus slaat de handen ineen met zijn oom George (Courtney B. Vance), de uitgever van een reisgids voor zwarte Amerikanen in het gesegregeerde zuiden van de VS. Buurmeisje Letitia (Jurnee Smollett) gaat mee op avontuur.

Overal gevaar

Op hun reis moeten Atticus, George en Letitia voortdurend waakzaam zijn voor racistische sheriffs en rednecks. En dat is nog maar de voorbode van een groter gevaar: een occulte gemeenschap van machtige, gevaarlijke en bijzonder blanke, blonde, blauwogige magiërs met een bijzondere missie. Atticus speelt daarin een sleutelrol.

Jordan Peele

De mix van horror en rassenproblematiek is niet nieuw. Schrijver en regisseur Jordan Peele verkende het thema eerder in zijn films Get out en Us. Als een van de uitvoerende producenten heeft Peele zijn naam ook verbonden aan Lovecraft country. Als je liefhebber bent van horror, zal de naam Lovecraft je waarschijnlijk wel wat zeggen. In de eerste helft van de 20ste eeuw schreef de Amerikaanse auteur H.P. Lovecraft talloze horrorverhalen die vaak in pulptijdschriften belandden, maar later meer waardering kregen.

Blauwdruk

Monsterlijke wezens met menselijke dienaren zijn een terugkerend thema in het werk van Lovecraft, die er zelf overigens akelig racistische ideeën op nahield. Lovecraft country is echter niet direct gebaseerd op het werk van de auteur, maar op het gelijknamige boek van Matt Ruff uit 2016. Ruffs boek leest als de blauwdruk voor een tv-serie: een reeks spannende hoofdstukken met keurig afgeronde verhalen, elk geschikt voor een episode. Het eerste hoofdstuk is extra lang en introduceert de personages. Prima voor een dubbellange openingsaflevering.

Zwaarmoedig

Waar Lovecraft country het boek volgt is het een toffe serie. Je leeft mee met Atticus en het groeiende gezelschap van avonturiers dat dieper en dieper verzeild raakt in de Lovecraftiaanse wereld van horror, fantasy en sciencefiction. Maar waar het boek een bepaalde luchtigheid heeft en is doorspekt met liefde voor het werk van Lovecraft, is dit in de serie ver te zoeken. Een zwaarmoedige toon heeft vaak de overhand en dat gaat ten koste van de vaart, de spanning en het kijkplezier.

Computermonsters

Wat ook niet helpt zijn de goedkoop ogende special effects. Monsters, geestverschijningen en instortende gebouwen komen allemaal overduidelijk uit de computer rollen. En zo te zien is dat een computer van een jaar of tien geleden. Geen halszaak, maar toch een minpunt voor een serie als deze.

+ Sterk basismateriaal
+ Goed tijdsbeeld
- Te weinig Lovecraft