Checken of skippen: Videoland-serie Lieve Mama

Recensie | 4 maanden geleden | Constance van Amstel

©
©

Lieve Mama is een nieuwe Nederlandse thrillerreeks van Videoland. De zesdelige serie voegt zich daarmee bij titels als Mocro Maffia en Nieuwe buren. Maar is Lieve Mama ook zo goed als haar voorgangers?

Thrillerreeks Lieve mama gaat over een gebeurtenis die het leven van het gezin Möhring en dat van de 18-jarige drop-out Ralf volledig op zijn kop zet. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Esther Verhoef, maar het scenario is geschreven door Ingrid van Berkum (oa Kerst bij Koosje) en Martin van Steijn (oa De 12 van Schouwendam). De regie is van Jelle de Jonge (oa. De Luizenmoeder).

Rifka Lodeizen

Het welgestelde gezin van horecaondernemer Werner (Guy Clemens) en verpleegkundige Helen (Rifka Lodeizen) is op een avond doelwit van een overval. De jonge crimineel Brian heeft zijn maatje Ralf meegenomen als chauffeur. Als de overval in volle gang is, komt Helen thuis en schiet ze in paniek de indringer dood. Ralf (Shahine El-Hamus), die buiten staat te wachten en Helen thuis zag komen, hoort de knal, maar rijdt eveneens in paniek weg als Brian niet meer terugkeert.

Lijk in de vriezer

Vanaf dat moment laat de situatie Ralf niet meer los. Hij moet weten wat er zich in dat huis heeft afgespeeld en waar Brian is en gaat op zoek naar aanknopingspunten. Helen, die niet weet dat er een soort van getuige is, schikt zich ondertussen zo goed en zo kwaad als dat gaat naar de grillen van haar man, die - omwille van de kinderen - per se geen politie wil inschakelen. Het lijk van Brian verdwijnt in de vrieskist. Wat volgt is een verhaal dat, gevoed door flashbacks, langzaamaan een ander licht werpt op de al gepleegde misdaad.

Mental breakdown

Lieve mama houdt de spanning zes afleveringen lang goed vast. Vooral de scenes waarin Helen (Lodeizen) steeds weer met een tas vol ‘bewijsmateriaal’ naar de kelder van het ziekenhuis moet, zijn adembenemend. Wordt ze betrapt of niet? Lodeizen is sowieso heel sterk als de immer op het randje van een mental breakdown verkerende moeder des huizes. Ook goed in beeld: het weinig verheffende leven van Ralf, die met zijn eenvoudige ouders in een kleine flat in een mindere buurt woont en zijn dagen hangend bij de snackbar slijt. Het verduidelijkt zijn keuze om in zee te gaan met jongens als Brian: de hoop op het grote geld.

Losse draadjes

Toch is er ook wel wat aan te merken op Lieve mama. In het midden van de serie zakt de spanning een beetje in. Ook het personage van echtgenoot Werner (Clemens) had meer uitgediept mogen worden. Hij blijft zo een vrij plat personage terwijl er nogal wat blijkt te spelen in zijn binnenwereld. Tot slot blijven we op het einde zitten met een paar vragen. Want hoe zit het nou met de moeder van crimineel Brian, gespeeld door Cynthia Abma? Wat wist zij? En wat was nu de exacte rol van dochter Sara bij het slotstuk? Maar wellicht wordt daarmee de deur opengezet voor een tweede seizoen?

+ Ontzettend spannend

+ Heel sterk geacteerd

- Niet alle personages even goed uitgediept