2 december live om 20:30. Kijk hier of op kanaal 13 van Ziggo.

Turbo Review: sprinkhanenhorror in Netflix-film La nuée

Recensie | 3 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

De meeste Franse boeren moeten ploeteren om rond te komen. Dan wil je best een beetje creatief zijn om niet kopje onder te gaan. In de Franse horrorfilm La nuée pakt dat voor het gezin van Virginie slecht uit.

Verhaal

Vooral sinds de dood haar man heeft Virginie (Suliane Brahim) grote moeite om haar boerderij draaiend te houden. Ze heeft zich daarom gespecialiseerd in de kweek van sprinkhanen, die worden gebruikt als dierenvoer. De insecten gedijen echter slecht, totdat Virginie bij toeval ontdekt dat de beesten het geweldig doen als ze ze bloed voert. Het aantal kweektenten rond de boerderij groeit gestaag, maar meer sprinkhanen betekent ook meer honger naar nog meer bloed...

Het idee van bloeddorstige sprinkhanen is natuurlijk een beetje belachelijk. Dat hoeft in een horrorfilm geen probleem te zijn, als het maar geloofwaardig wordt gebracht. Dat is in La nuée absoluut het geval. De personages zijn levensecht, de interacties tussen Virginie en haar kids zijn herkenbaar en we geloven meteen dat een sprinkhanenkwekerij eruit ziet zoals in deze film. Ook de special effects gaan niet over the top. Helemaal geslaagd dus wat dit betreft. Helaas gaat het mis met La nuée in de climax. Die is na de zorgvuldige opbouw te mat en te abrupt afgelopen, zodat je de film toch nog een beetje als domper ervaart.

La nuée is absoluut niet de eerste horrorfilm met op hol geslagen, moordlustige beesten. Zelfs niet de eerste met sprinkhanen. Die beten bijvoorbeeld ook al toe in Locust: The 8th Plague uit 2005. Wil je nog meer films met moordende beesten? Check dan deze lijst.

3½ ster (uit 5)

La Nuée

Horror | film | 2020