Turbo Review: de Netflix-actiefim Interceptor met Elsa Pataky

Recensie | 28 dagen geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

Als terroristen alle grote steden in de VS willen bestoken met gestolen kernraketten, is een drijvend luchtverdedigingsplatform de enige lijn hoop op redding. In Interceptor ligt het lot van miljoenen in de handen van kapitein JJ Collins, een rol van Elsa Pataky.

Nadat ze een handtastelijke generaal aan de kaak heeft gesteld krijgt kapitein Collins een nieuwe functie. Ze wordt verbannen naar een afgelegen luchtverdedigingsplatform op de Stille Oceaan. Al op haar eerste dag is er stront aan de knikker, want terroristen willen gestolen Russische kernraketten afvuren op Amerika. "Alleen wij staan tussen Amerika en armageddon!", blaft de bevelhebbend kolonel. Even later dringen de terroristen ook het platform binnen. Kan Collins de schurken uit de controlekamer weghouden totdat de Navy SEALs arriveren?

Subtiel is hij niet, de actiefilm Interceptor van Netflix. De plot lijkt afkomstig uit de jaren tachtig of negentig, toen we Steven Segal of als we geluk hadden Bruce Willis in dit soort rollen zagen. Nu is de eer aan Elsa Pataky, een van oorsprong Spaanse actrice die vooral bekend werd door actierollen en te zien was in een aantal Fast & Furious-films. De scenaristen vinden al snel een goede reden om Pataky haar shirt uit te laten trekken, zodat de rest van de film haar imposante armen goed in beeld komen. Helaas vraagt de rol ook om charisma en een overtuigende voordracht van de dialogen, en daar schort het een beetje aan. Het #MeToo-subplotje is dan wel weer aardig, en de scènes aan de buitenkant van het platform zijn best spannend.

In het echte leven bungelt Pataky niet zwaargewond aan zinkende lanceerplatforms op volle zee, maar is ze naast model en actrice ook getrouwd met Thor-acteur Chris Hemsworth, met wie ze drie kinderen heeft. Hemsworth is ook uitvoerend producent van Interceptor én te zien in als verkoper in een tv-winkel. Daar kan hij alle gebeurtenissen op het platform volgen, want om onduidelijke redenen willen de terroristen dat heel Amerika meekijkt met hun snode plan.

2½ van 5 sterren