Checken of skippen: Homecoming op Amazon Prime Video

Recensie | 7 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

In de psychologische thrillerserie Homecoming helpt therapeut Heidi Bergman (Julia Roberts) ex-soldaat Walter Cruz (Stephan James) met zijn terugkeer in de maatschappij. Medicatie is onderdeel van de behandeling, maar de firma Geist - eigenaar van de kliniek - blijkt een duistere agenda te hebben.

De grootste ster in Homecoming is ongetwijfeld Julia Roberts in de rol van Heidi Bergman. Voor de ster van het witte doek is dit haar eerste grote tv-project. De populaire Oscarwinnares (Erin Brockovich) speelt de hoofdrol in het eerste seizoen van de serie, en is daarnaast betrokken als uitvoerend producent.

Julie Roberts

Fans die hopen op een typische Roberts-vertolking kunnen worden teleurgesteld door Homecoming, want het is bepaald geen lichte kost. Gebaseerd op een gelijknamige podcast vertelt de serie een complex en raadselachtig verhaal in verschillende tijdlijnen, dat de voortdurende aandacht van de kijker vraagt. Roberts krijgt de ruimte om te schitteren, maar puur via haar solide acteerwerk in een totaal onglamoureuze rol.

Hong Chau

Homecoming vertelt een fascinerend verhaal, dat heel langzaam prijsgeeft hoe de vork in de steel zit. Daarbij worden mooie personages geïntroduceerd, zoals Heidi's schofterige baas Colin Belfast (Bobby Cannavale uit Boardwalk empire), Heidi's moeder Ellen (Sissy Spacek uit Carrie) en de ambitieuze Geist-medewerker Audrey Temple (Hong Chau uit Downsizing). Deze laatste speelt ook een hoofdrol in seizoen twee, naast Janelle Monáe (Antebellum).

Sam Esmail

Maar meer nog dan het verhaal en de personages is het de stijlvolle regie die Homecoming zo bijzonder maakt. Het eerste seizoen - dat tien afleveringen telt van zo'n dertig minuten - werd helemaal geregisseerd door Sam Esmail, de man achter de bejubelde serie Mr. Robot. Hij weet een perfect paranoïde sfeer te scheppen die doet denken aan klassieke thrillers uit de jaren zeventig als The conversation en The Parallax view.

Soundtrack

De muziekkeuze van de regisseur helpt daarbij enorm, want net als in Mr. Robot maakt Esmail weer gebruik van bestaande soundtracks van films als Marathon man, The Andromeda strain en All the president's men. Het helpt dus als je je klassiekers kent. Ook sfeerverhogend zijn de vervreemdende locaties en interieurs, die beklemmen op een tijdloze manier.

Seizoen twee

Na het briljante eerste seizoen lag de lat erg hoog. Dat het tweede seizoen van Homecoming wat teleurstelt was dus te verwachten. De regie is dit keer in handen van de minder ervaren Kyle Patrick Alvarez, en Roberts' personage doet niet meer mee. Toch wordt het verhaal weer aardig opgepakt en blijft ook seizoen twee boeien tot het eind. Maar het bijzondere is er helaas een beetje af. Mocht er nog een derde seizoen komen, dan graag weer met Sam Esmail op de regiestoel.

+ Voortreffelijk verteld

+ Schitterend in beeld gebracht

+ Prachtige locaties