Checken of skippen: De Netflix-film Holidate

Recensie | 4 maanden geleden | Jorien Slager

©
©

Holidate op Netflix is een typische romantische komedie over de feestdagen. Vol clichés dus, maar stiekem ook best lekker. Natuurlijk door Luke Bracey, maar ook omdat het soms fijn is om je brein even uit te zetten. En dat laatste lukt perfect met deze kerstfilm.

Holidate begint met een chagrijnige, rokende Sloane (Emma Roberts) die geen zin heeft in ‘die klote feestdagen’. Ook wel eens verfrissend voor een kerstfilm. Zo vertelt ze bijvoorbeeld aan haar schattige nichtje dat haar relatie toch niks wordt terwijl ze plaatsneemt aan de kindertafel tijdens kerst met de familie. Sloane lijkt alleen wat sympathieker te worden wanneer ze flink drinkt en gelukkig gebeurt dat vrij regelmatig.

Tante Susan

Alle familieleden willen Sloane graag aan de man helpen, maar daar is ze niet van gediend. Alleen tante Susan (Kristin Chenoweth) denkt er anders over. Zij is de gekke tante, een rol die Kristin Chenoweth uiteraard op het lijf geschreven is. Tante Susan vormt dan ook de inspiratie voor Holidate, een date enkel voor de feestdagen, zonder verplichtingen. Susan geeft zelf het goede voorbeeld door te holidaten met een reeks aan toyboys.

Holidate

Wanneer Sloane haar lelijke kerstcadeau wil ruilen in de winkel ontmoet ze Jackson die in de rij staat met zijn lelijke cadeau. Ze spreekt hem nogal lullig aan en dringt voor. Toch worden ze holidates, want ook Jackson (Luke Bracey met heerlijk Australisch accent) is niet op zijn gelukkigst tijdens de feestdagen.

Stomme Sloane

Deze holidates verlopen een stuk gezelliger dan van tevoren gedacht. Maar helaas wordt Sloane er niet leuker op en gaat dat een beetje irriteren. Zo roept ze bijvoorbeeld hard ‘wie wil er dessert’ wanneer ze ziet dat haar broer net een aanzoek gaat doen, verlinkt ze haar zus wanneer die per ongeluk een keertje vreemdgaat en heeft ze geen gebrek aan zelfmedelijden maar wel aan zelfreflectie.

Drama

Wanneer Jackson superlief voor Sloane is nadat ze de wc net niet haalt door een feestje waarbij ze dankzij haar zus aan de laxeermiddelen zit in plaats van de maagtabletten komen de twee eindelijk dichter bij elkaar, letterlijk en figuurlijk. Daarna volgt nogal wat cliché dramagedoe voordat ze eindelijk gelukkig kunnen worden. Maar een beetje cliché hoort natuurlijk bij een kerstfilm. De zelfspot is fijn. Zo maakt de film romantische komedies, waarin je al weet dat het stel op de poster heus wel samenkomt belachelijk, terwijl Holidate zelf geen haar beter is.

Filmhunk

En zo zijn er meer elementen waar de film spot mee drijft, maar die uiteraard terug te zien zijn. Bijvoorbeeld hoe lang Sloane en Jackson om elkaar heen draaien terwijl wij als kijkers echt al lang doorhebben dat ze een stel worden. Gelukkig is er fijne filmhunk Luke Bracey en als je toe bent aan een beetje hersenloos vermaak en al wat kerst-voorpret is deze film zeker een aanrader. Gevalletje moet je van houden, net als kerst ;).

+ Lekkere man (Luke Bracey)
+ Hersenloos vermaak
+ Lekkere man