Checken of skippen: His dark materials op Ziggo HBO

In een parallelle versie van onze wereld begint Lyra Belacqua gewapend met een wonderlijk kompas aan een groot avontuur. De zoektocht naar haar ontvoerde vriend voert langs geharnaste beren en heksen naar de Noordpool – en hopelijk haar vader.

Het is niet voor het eerst dat er wordt geprobeerd om Philip Pullmans trilogie His dark materials te verfilmen. In 2007 werd het eerste deel – Northern lights – bewerkt tot de bioscoopfilm The golden compass met Nicole Kidman en Daniel Craig. Die kostbare productie werd geen succes. Niet aan de bioscoopkassa's, maar ook niet bij de recensenten. Het verhaal was ten opzichte van het boek op veel punten veranderd om het kindvriendelijker, minder controversieel en minder somber te maken.

Philip Pullman

Dat was een vergissing, want His dark materials is geen vrolijk verhaal. En hoewel kinderen de hoofdrol spelen, had Pullman geen jeugdig publiek voor ogen toen hij de trilogie schreef. De boeken vertellen een avontuur vol fantasierijke elementen, maar behandelen ook volwassen thema's als theologie, filosofie en ethiek. De kerk komt er in de boeken niet best vanaf, en daardoor kreeg de reeks vooral in de VS felle kritiek uit christelijke kring.

Parallelle wereld

His dark materials schetst een wereld die in de meeste opzichten lijkt op de onze, maar tegelijk heel anders is. De kerk is de dominante macht in de maatschappij. Mensen hebben allemaal een daemon: een onafscheidelijke dierlijke metgezel die een manifestatie is van hun ziel. Er zijn geen vliegtuigen maar zeppelins. Er zijn heksen, geharnaste beren en het dierbaarste bezit van hoofdpersoon Lyra is een alethiometer: een instrument dat alle vragen kan beantwoorden.

Lyra Belacqua

Als kijker moet je aardig opletten om die complexe wereld te kunnen volgen. Daarnaast zijn er nogal wat personen die worden geïntroduceerd. Naast de rebelse elfjarige Lyra Belacqua (Dafne Keen) maak je kennis met Mrs. Coulter (Ruth Wilson), die Lyra onder haar hoede neemt. Nadat Lyra's beste vriend verdwijnt en ze vreselijke dingen ontdekt over Mrs. Coulter begint ze aan een gevaarlijke reis die haar heel ver van huis brengt. Daarbij kruist haar pad dat van Will Parry (Amir Wilson), een jongen die afkomstig is uit 'onze' dimensie.

Ruth Wilson

Een van de vele sterke punten van His dark materials is het acteerwerk. Dafne Keen (het meisje uit de X-Men film Logan) is perfect gecast als de slimme en dappere Lyra. Helemaal briljant was de keuze van Ruth Wilson (The affair, Luther) voor de bij vlagen doodenge Mrs. Coulter, die een intimiderende goudaap als daemon heeft. Verder zijn er mooie rollen voor James McAvoy (Split) en Andrew Scott (Fleabag).

Daemons

De serie vertelt een fascinerend verhaal, dat soms behoorlijk spannend, eng en grimmig wordt. Dat gebeurt altijd op een oogstrelende manier. De decors, interieurs en kostuums zijn allemaal even mooi en de special effects zijn van het niveau van een bioscoopfilm. De dierlijke daemons zijn tot leven gewekt met razend knappe computeranimaties, en zullen jongere kijkers ongetwijfeld aanspreken. Maar misschien ten overvloede: His dark materials is geen kinderserie.

Drie seizoenen

Natuurlijk is het logisch om een trilogie te vertellen in drie seizoenen. Deze aanpak was wel een beetje spannend, want op het moment dat het eerste seizoen verscheen was er nog geen garantie dat er een tweede of derde zou komen. Inmiddels is die zekerheid er gelukkig wel. Seizoen twee beslaat het boek The subtle knife, seizoen drie The amber spyglass.

Kijken

His dark materials is een coproductie van HBO en BBC en werd deels geregisseerd door BBC-veteraan Tom Hooper (The king's speech). De serie wordt uitgezonden door de Britse omroep en is in Nederland ook te zien met een abonnement op Ziggo Movies & Series XL. Het eerste seizoen kun je daar in zijn geheel streamen (8 afleveringen) en vanaf 17 november komt er wekelijks een aflevering van seizoen 2 bij.

+ Een fantasierijk verhaal vol uitdagende thema's

+ Schitterend vormgegeven

+ IJzersterk spel van de jonge en volwassen cast