Checken of skippen: De Familie Claus op Netflix

Vlak voor kerst verhuist Jules met zijn moeder en zusje naar België, waar ze een nieuwe start willen maken. Voor Jules is het geen vrolijke verhuizing: hij mist zijn vader en haat het kerstfeest.

Er is dus werk aan de winkel, want De familie Claus kan niet eindigen voordat Jules (Mo Bakker) op andere gedachten is gebracht. Een pluspunt van de verhuizing is dat het gezin van moeder Suzanne (Bracha van Doesburgh) nu dichter bij opa woont. 'Opa België' is de vader van Suzannes overleden man. Opa is ook het sterkste punt van de film; een fijn personage, dat prima wordt gespeeld door Jan Decleir.

Geheim

Opa België is een joviale oude man met een witte baard, een speelgoedwinkel en een bijzondere sneeuwbol. Hij is dol op kinderen. Trek hem een rood-wit pak aan en het is de Kerstman. In opa's winkel ontdekt Jules een verrassend (nou ja) geheim, wat het begin is van een groot avontuur.

Special effects

Het moet gezegd worden: De familie Claus ziet er goed uit. De scènes zijn kleurrijk en mooi uitgelicht, en de locaties, zoals de speelgoedwinkel en koekjesfabriek, oogstrelend. Ook op de special effects is weinig aan te merken. Het speelgoedmagazijn van de Kerstman is indrukwekkend en kinderen zullen genieten van de miniatuur-elfen die de Kerstman assisteren. De orkestrale soundtrack, met hier en daar wat Harry Potter-trekjes, is heel toepasselijk.

Schudbol

Ook is het fijn dat er niet te veel tijd wordt verdaan aan het hoe en waarom. Als Jules de magische, mechanische sneeuwbol (of 'schudbol' in het Vlaams) van zijn opa oppakt, volgt er een leuke scène waarin hij op verschillende plekken op de aarde belandt. Kinderen die gewend zijn om spelend te leren, zullen direct begrijpen hoe de sneeuwbol werkt. Geen uitleg nodig, en Jules' vraag "Opa, ben jij de Kerstman?" is dan ook volstrekt logisch.

Kinderfilm

Voor de volwassen kijker ligt het wat anders. Die zal zich afvragen hoe een oude man, een jongen en een team van vijf elfen in korte tijd de hele wereld van cadeautjes moeten voorzien. Zeker als je ziet dat ze met elk pakje al snel een paar minuten zoet zijn. En hoeveel kinderen zijn er eigenlijk op de wereld? Dat je tijdens de film hoofdrekensommen gaat maken is natuurlijk niet goed: een teken dat De familie Claus de volwassen kijker te weinig te bieden heeft. Ook de humor is volledig op kinderen toegesneden.

Matthias Temmermans

Dat is op zich geen probleem, maar het maakt De familie Claus eerder een kinderfilm dan een film voor het hele gezin. Regisseur en coscenarist Matthias Temmermans maakte in het verleden films rond K3 en Mega Mindy voor de Vlaamse Studio 100, en deze kerstfilm mikt een beetje op dezelfde doelgroep. Scherpere humor en originelere personages hadden de film ook voor oudere kijkers genietbaarder gemaakt.

Vlaamse productie

De familie Claus staat op Netflix bij de Nederlandse films, maar is voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid. Eigenlijk is alleen een handvol castleden uit Nederland afkomstig. Soms wringt dat een beetje. Waarom praten de kinderen Vlaams als ze in Nederland zijn opgegroeid? Ook zijn de jonge spelers niet altijd goed verstaanbaar voor Nederlandse kijkers. (Tip: zet de taalkeuze op Nederlands in plaats van Vlaams/origineel.)

Bite

Kinderen tot een jaar of elf zullen zeker genieten van de sprookjesachtige taferelen en milde humor van De familie Claus. Toch was het fijn geweest als de film wat meer bite had gehad. Het verhaal neemt geen enkel risico, maar volgt de platgetreden paden van talloze eerdere kerstfilms. Een happy end kan dus pas komen als alle personages volledig doordrongen zijn van de ware kerstgedachte. Kinderen zullen daar niet om malen, maar een beetje benauwend is het wel.

+ De film ziet er goed uit, met mooie special effects

+ Jan Decleir is een prima, overtuigende Kerstman

- Voor ouders heeft de film weinig te bieden