Checken of skippen: Emily in Paris op Netflix

Recensie | 7 maanden geleden | Eric De Munck

©
©

Luchtig, romantisch en clichématig. Je weet vanaf seconde één precies hoe Emily in Paris gaat aflopen, maar toch blijf je -zeker op een gure herfstavond- ademloos wegzwijmelen bij deze zoetsappige serie.

Als Emily Cooper (Lily Collins) door een toevallige situatie (haar bazin blijkt onverwachts zwanger te zijn) zonder énige voorbereiding Chicago dient in te wisselen voor Parijs, twijfelt ze geen seconde. Maar eenmaal daar aangekomen blijkt de stad der liefde helemaal niet zo romantisch te zijn als haar Franse collega's niets van Emily en haar overdreven Amerikaanse manier van werken willen weten. Daarmee lijkt haar droombaan al snel in het water te vallen. Tot overmaat van ramp wordt Emily óók nog eens gedumpt door haar vriendje. Gelukkig trekken de makers al vrij snel werkelijk alle gemiddelde romcom-clichés uit de kast en gaat het Emily in Parijs toch voor de wind.

Sex and the City

Over die makers gesproken; het creatieve brein van Emily in Paris is niemand minder dan Darren Star, óók de producent van onder andere Melrose Place, YoungerSex and the City en Beverly Hills, 90210. De beste man heeft besloten om de meest voorspelbare verhaallijnen uit die titels te recyclen voor Emily in Paris. Daarnaast is Patricia Field, die de garderobes voor de dames van Sex and the City verzorgde, ook nog eens verantwoordelijk voor de kleding in deze Netflix-productie. Het resultaat is daarom geen enorm vernieuwend en baanbrekend hoogstandje geworden, maar wel een verrukkelijk tussendoortje waar je stiekem niet mee kunt stoppen als je eenmaal begonnen bent. Zoals een croissantje eigenlijk.

Ophef

Rokende en onaardige Parijzenaren, enkel Franssprekende types die spugen op alles wat buitenlands is en wijn in zo'n beetje elke scène. De stereotypes over de Franse medemens worden in Emily in Paris niet bepaald ontkracht. Sterker nog: alleen al na het verschijnen van de eerste trailer ging de serie in Frankrijk al schuimbekkend over de tong. Ergens wel terecht, wij Nederlanders willen óók niet enkel wietrokend met klompen aan geportretteerd worden, maar de meeste situaties zijn voor iedereen die wel eens in Parijs -of de Franse camping- is geweest meer dan herkenbaar.

The Devil Wears Prada

Ken je de ultieme überbitch Miranda Priestly (Meryl Streep) uit The Devil Wears Prada nog? Het venijnige baaspersonage Sylvie (Philippine Leroy-Beaulieu), lijkt haast een kopie uit het script van die film te zijn. Het is dan ook totáál geen verrassing dat de twee elkaar eerst compleet de tent uitvechten, maar later uiteraard nader tot elkaar komen. Net als de verhaallijn dat Emily verliefd wordt op haar knappe Franse buurman Gabriel (Lucas Bravo), maar dat die liefde om allerlei logische en bekende redenen nooit tot een echte romance kan opbloeien.

Ashley Park

Ook Emily heeft uiteindelijk een BFF zoals in een ultieme feelgood-vrouwenserie niet kan ontbreken. Deze Mindy (gespeeld door de hilarische actrice Ashley Park) heeft een jaar voor dat Emily naar Parijs afreisde hetzelfde meegemaakt en dus schept dat meteen een diepzinnige band en worden ze vriendinnen voor het leven. Geestig detail: actrices Lily Collins (de dochter van Phil ja) en Ashley Park werden tijdens de opnames van Emily in Paris ook in het echte leven hartsvriendinnen en delen op Instagram de nodige posts met en van elkaar. Over Instagram gesproken; het gegeven dat Emily zich in de serie binnen no-time ontpopt tot wereldwijd beroemde influencer door haar dertien in dozijn-berichten over Parijs gaat zelfs voor de gemiddelde zoetsappigheidliefhebber wellicht net ietsje te ver.

Cliffhanger

De tien afleveringen van het eerste seizoenen Emily in Paris duren gemiddeld zo'n vijfentwintig minuten, dus die heb je zo weggesnackt. Alles is nog opgenomen voordat de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte, dus naast de schitterende beelden in en om Parijs, kan je je ook vergapen aan hoe het leven ook alweer was zonder anderhalve meter afstand bij alles. Nadeel daarvan is dat aflevering tien met een enorme cliffhanger eindigt en het nog maar de vraag is wanneer de productie van een tweede seizoen van start kan gaan, mocht Netflix de serie überhaubt willen bestellen voor een nieuwe reeks. Maar over dat laatste hoeven we ons waarschijnlijk geen zorgen te maken.

+ Schitterend gedraaid in een beeldschoon Parijs
+ Perfect om verstand op nul te zetten en ontspannen
- Clichématig van begin tot einde