Turbo Review: de actuele satire Don't Look Up op Netflix

Recensie | 26 dagen geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

Het valt niet mee om aandacht te krijgen voor een moeilijk onderwerp als klimaatverandering of vaccinaties. Regisseur Adam McKay kan erover meepraten. Hij maakte een film over de kredietcrisis, maar huurde beroemdheden als Margot Robbie, Anthony Bourdain en Selena Gomez om de droge informatie smeuïg te maken. Helaas is dat een luxe die Leonardo DiCaprio en Jennifer Lawrence in de  nieuwe film van McKay niet hebben.

Astronomiepromovendus Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) ontdekt een komeet die op de aarde afstevent. Samen met haar professor Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) probeert ze de wereld wakker te schudden en attent te maken op het naderende onheil, maar niemand lijkt bereid om naar de wetenschappers te luisteren. Te saai, boeie, ver van mijn bed, en waarom altijd zo negatief? In plaats van de luisteren naar de 'doemdenker' met harde feiten houden de politiek, de media en het publiek zich liever bezig met de nieuwste virals op hun mobieltje.

In Don't Look Up brengt regisseur en schrijver Adam McKay een belangrijke en heldere boodschap: luister naar de wetenschap, stelletje idioten! De apathie waarmee Leo en Jennifer worden begroet is pijnlijk maar ook hilarisch, en er zijn overduidelijke parallellen met de reactie over alarmerende geluiden over het klimaat en de pandemie. De film had nog wat meer focus kunnen gebruiken door het schrappen van wat overbodige subplots, zoals de romantische escapades van de astronomen.

Net als in zijn kredietcrisis-comedy The Big Short stopte McKay zijn film weer boordevol bekende gezichten. Mery Streep is meesterlijk als niet al te slimme president van Amerika. Toch lijkt ze zich soms te realiseren dat ze met haar zoon en adviseur (Jonah Hill) een nog grotere stomkop op de wereld heeft gezet. De show wordt echter gestolen door Mark Rylance als techmiljardair Peter Isherwell, een enge kruising tussen Steve Jobs en Jeff Bezos. Graag zien we een TED-lezing van die man.

3½ uit 5 sterren

Don't Look Up

Komedie | film | 2021