Turbo Review: de Nederlandse telefoonseksserie Dirty Lines op Netflix

Recensie | 1 maand geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

De late jaren tachtig en vroege jaren negentig waren een bloeiperiode in Nederland. De crisis en Koude Oorlog waren voorbij en de economie was booming. Het was ook de tijd van housefeesten, xtc én de opkomst van de telefoonseks. De Nederlandse Netflix-serie Dirty Lines doet zijn best om die tijden te recreëren met een oer-Nederlands en potentieel boeiend, min of meer waargebeurd verhaal.

Om haar Amsterdamse studentenkamer te kunnen betalen neemt Marly Salomon (Joy Delima) eind jaren tachtig een bijbaantje bij het bedrijfje Teledutch van de broers Frank en Ramon Stigter (Minne Koole en Chris Peters). Deze pioniers zijn de eerste exploitanten van sekslijnen in Europa. Als hun 06-avontuur een doorslaand succes wordt, weten de mensen achter Teledutch van gekkigheid niet wat ze met al dat geld moeten doen. Het verhaal van Dirty Lines is gebaseerd op het boek '06-Cowboys' van Fred Saueressig, waarin de telefoonsekspionier zijn ervaringen deelt. Alle namen zijn in de serie veranderd.

Er is door de makers van Dirty Lines duidelijk heel veel tijd en moeite gestoken in het scheppen van een goed tijdsbeeld, met de juiste kleding, kapsels en straatbeelden. Was er ook maar zoveel werk gemaakt van het scenario en de dialogen, want dat is waar het helemaal mis gaat. De teksten die de acteurs uitspreken klinken onnatuurlijk, maar het allerergste is de voortdurend aanwezige, uitleggerige voice-over die elke spontaniteit doet verdampen. Ook is het onduidelijk wie de makers als doelgroep voor ogen hebben. De serie ademt nostalgie naar de jaren tachtig - waarmee Dirty Lines op vijftigers lijkt te mikken - maar de humor en seksgrappen lijken bedoeld voor jonge tieners aan het begin van hun seksuele carrière. Die combinatie werkt voor geen meter.

De elektronica uit de periode van Dirty Lines is heel authentiek. De 'hippe' vierkante PTT-telefoon die iedereen in huis had (je had niet veel te kiezen), de Video 2000-recorders die in een scène aan barrels worden geslagen en het prehistorische autoreverse-mechanisme van de tapedecks bij Teledutch: voor de liefhebbers die de periode hebben meegemaakt is het allemaal een feest om te zien.

2½ uit 5 sterren

Dirty Lines

Drama | serie | 2022