Checken of skippen: Devs op Ziggo Movies & Series

Recensie | 3 maanden geleden | Jorrit van Broekhoven

In een futuristisch laboratorium van techbedrijf Amaya werkt een team van genieën aan een geheim project. De impact op de mensheid zal onvoorstelbaar zijn, maar wat gebeurt er precies binnen het Devs-project?

Devs is sciencefiction in zijn puurste vorm. Het verhaal gaat uit van een wetenschappelijk gegeven, en stelt de vraag 'wat als…?'. Niet om een spannend avontuur te vertellen met reizen door tijd en ruimte, zoals vaak gebeurt in het sf-genre, maar om vragen te stellen die raken aan de kern van ons bestaan. Dat maakt Devs geen lichte kost, maar duizelingwekkend en soms deprimerend. Elke aflevering is een uitdaging, maar beloont de kijker - zoals weinig andere series doen - met stof tot nadenken.

Dobbelsteen

Stel je voor: je rolt een dobbelsteen en wilt voorspellen welke kant boven komt. De kans dat je het goed hebt is niet meer dan één op zes. Tenzij je een perfecte kennis hebt van de atomen waaruit de dobbelsteen bestaat, de krachten die erop spelen en de wetten van de natuur. In principe kun je dan exact voorspellen welke bewegingen de dobbelsteen zal beschrijven en welk getal je gooit. Maar daarvoor is een onvoorstelbaar krachtige computer nodig.

Nick Offerman

In de serie Devs beschikt Amaya, het techbedrijf van de excentrieke oprichter Forest, over dergelijke computers. Forest (een rol van Nick Offerman, die je kent uit Parks and recreation) gebruikt de rekenkracht onder meer om simpele levensvormen te simuleren. En inderdaad: de virtuele nematoden (een primitief soort wormen) in de computer gedragen zich exact synchroon aan de echte. Forest is zo tevreden over de prestaties van programmeur Sergei (Karl Glusman) op het project, dat hij hem promoveert naar de Devs-afdeling.

Kwantumcomputer

Sergei mag het heiligste der heiligen betreden: een kubusvormig gebouw op de campus van Amaya dat volledig is afgesloten van de buitenwereld met een vacuümschil. In het gebouw werken de meest briljante breinen van Amaya met kwantumcomputers aan een supergeheim en schokkend project. Als Sergei al na zijn eerste werkdag spoorloos verdwijnt, wordt zijn vriendin en collega Lily Chan (Sonoya Mizuno) ongerust. Met de hulp van haar ex Jamie (Jin Ha) gaat ze op onderzoek.

Ambitieus

Vanaf dat moment neemt het scenario de ene onverwachte wending na de andere. Het scenario is erg ambitieus en stelt niet teleur, al is het einde een tikje onbevredigend. Ook de keuze van Mizuno voor de hoofdrol is wat ongelukkig, maar dat zijn details die nauwelijks afbreuk doen aan de kwaliteit van de serie.

Alex Garland

Net als het eerdere werk van regisseur en scenarist Alex Garland (Ex machina, Annihilation) is Devs een beetje voor de fijnproever. Het tempo ligt soms erg laag, en daar moet je maar net tegen kunnen. De zesde aflevering speelt zich bijvoorbeeld vrijwel geheel af in en om het huis van Forest, en bestaat uit niet veel meer dan twee lange dialogen. Briljant verteld en een opmaat voor de finale, die juist weer veel actie kent. Devs grijpt je als kijker op meerdere manieren.

Vervreemdend

Maar als je op je vrije bankhangavond geen zin hebt om na te denken over de onmogelijkheid van vrije wil in een deterministisch universum, is Devs misschien niet de serie voor jou. Of misschien eentje voor een andere avond. Aan de andere kant hoef je heus geen kwantummechanica te hebben gestudeerd om Devs te waarderen. De serie vertelt namelijk ook gewoon een spannend verhaal vol mysterie, intrige, moord en geweld, en dat alles verpakt in oogstrelende, vervreemdende plaatjes.

Ziggo Movies & Series

In Nederland is Devs vanaf 12 november te zien bij Ziggo Movies & Series.

+ Briljant scenario snijdt diepe vragen aan