Checken of skippen: Dead to me op Netflix

Na de dood van haar man bezoekt Jen een praatgroep voor lotgenoten. Als ze Judy ontmoet ontstaat er geleidelijk een hechte vriendschap, maar in de zwarte comedyserie Dead to me heeft iedereen zo zijn of haar geheimpjes.

De cynische Jen (Christina Applegate) is gebroken. Ze probeert haar verlies een plekje te geven, maar zoekt nog steeds naar de automobilist die haar man heeft aangereden. De sentimentele Judy (Linda Cardellini) komt naar de praatgroep om het verlies van haar verloofde te verwerken. Jen en Judy zijn geen vanzelfsprekende match, maar hun verdriet drijft de vrouwen samen. Eerst tijdens nachtelijke telefoongesprekken, later ook als huisgenoten.

Verrassingen

Halverwege de eerste aflevering van de serie komt de eerste aap uit de mouw: een van de dames blijkt niet helemaal de waarheid te hebben verteld. Dat blijkt nog maar het topje van de ijsberg, want Dead to me blijft verrassingen uit de hoge hoed toveren. Daardoor blijf je als kijker geprikkeld om verder te kijken. Ideaal bingevoer dus.

Geen vrouwenserie

Centraal in Dead to me staat de vriendschap - en soms vijandschap - tussen twee vrouwen. Jen en Judy brengen heel wat avonden door met goede gesprekken over foute mannen, waarbij een of twee flessen wijn worden geopend. Toch is Dead to me geen 'typische vrouwenserie' waarbij mannelijke kijkers afhaken. De serie heeft nogal wat duistere trekjes, breekt de spanning met galgenhumor en zit vol plotwendingen die niemand - zelfs mannen niet - ziet aankomen.

Christina Applegate

Zo'n pakkend scenario is leuk, maar bij een comedy werkt het alleen als ook de hoofdrollen in orde zijn. En die zijn bij Dead to me puur goud. Christina Applegate en Linda Cardellini zijn beiden al op jonge leeftijd begonnen met acteren in comedyseries. Christina Applegate ken je als de leeghoofdige Kelly uit Married with children. Sindsdien heeft ze bewezen een uitstekend comédienne te zijn.

Linda Cardellini

In Nederland is Linda Cardellini wat minder bekend. Ze had een hoofdrol in de bejubelde scholierencomedy Freaks and geeks, die bij ons nooit te zien was. Ook was ze een van de verpleegsters in ziekenhuisdrama ER. Actrices van boven de 45 worden vaak gepasseerd voor hoofdrollen, en het siert de makers van Dead to me dat zij het wel aangedurfd hebben. Ze zullen er geen spijt van hebben.

Emmy-nominaties

Applegate en Cardellini huppelen niet als naïeve leeghoofden door de serie, maar hun Jen en Judy hebben al de nodige levenservaring – en die is niet altijd positief. Het maakt ze geloofwaardiger en sympathieker, en daardoor vergeef je hen als kijker wanneer ze weer eens een moreel twijfelachtige beslissing nemen. Beide actrices werden na het tweede seizoen van Dead to me genomineerd voor een Emmy Award.

Derde seizoen

Het tweede seizoen van Dead to me eindigde weer met een sterke cliffhanger. Sindsdien kijken de fans met smart uit naar een derde seizoen. Dat gaat er ook komen, maar door de coronacrisis duurt dat wat langer dan gepland en is een premièredatum nog niet bekend. Wat wel vast staat is dat seizoen drie tevens het laatste wordt.

+ Twee fijne hoofdrolspeelsters

+ Leuke, verrassende verhaalwendingen

- Tweede seizoen was iets minder