Turbo Review: Nicole Kidman is Lucille Ball in Being the Ricardos

Recensie | 1 maand geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

In Amerika is comédienne Lucille Ball een geliefde icoon uit de begintijd van de tv. Oudere Nederlanders kennen haar sitcom I Love Lucy wel, maar de actrice is bij ons niet zo'n instituut. Misschien kan de filmbiografie Being the Ricardos daarom niet zo boeien.

In 1953 staat het echtpaar Lucille Ball en Desi Arnaz - gespeeld door Nicole Kidman en Javier Bardem - onder grote druk. Lucilles perfectionisme vertraagt de opnames van hun sitcom, Desi's ontrouw maakt haar onzeker en de roddelpers laat het koppel geen moment met rust. Dan komt het communistische verleden van Ball naar boven (wat weinig om het lijf had) en bovendien moeten ze aan de tv-zender vertellen dat de ster van hun programma zwanger is.

In de korte periode die Being the Ricardos beslaat, laat regisseur en scenarist Aaron Sorkin aardig wat de revue passeren: de intensieve betrokkenheid van het echtpaar bij de tv-serie, de strijd tussen de makers en het conservatieve tv-station, Desi's ontrouw en de interesse van de roddelpers voor het echtpaar. Het verteltempo ligt hoog en het kijkje achter de schermen van een tv-station in de jaren vijftig is best interessant: het gesteggel op en rond de set levert mooie momenten op. Toch weet de film je niet echt te grijpen. Ook de interviewsegmenten waarin de medewerkers van de serie op latere leeftijd herinneringen ophalen aan hun samenwerking met het koppel werken niet echt.

Nicole Kidman werd met make-up getransformeerd tot Lucille Ball. Dat leidt vooral af en is bovendien niet erg overtuigend. Van de elastieken mimiek van de roodharige comédienne zien we bij Kidman weinig terug.

3 uit 5 sterren

Being the Ricardos

Biografie | film | 2021