Streamen of overslaan: The right stuff op Disney+

Eind jaren vijftig waren de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie verwikkeld in een race naar de ruimte. De grote vraag was wie de eerste mens in een baan om de aarde zou brengen. In de nieuwe serie The right stuff geeft Disney+ het antwoord.

De Amerikaanse kansen in de ruimterace zagen er niet best uit. De Sovjets hadden in 1957 de leiding genomen met de lancering van de eerste kunstmaan, terwijl er van een Amerikaans ruimtevaartprogramma nog nauwelijks sprake was. In korte tijd moest er een raket worden gebouwd en iemand worden gevonden om hem te vliegen. En dat alles vóórdat de Russen hun eerste kosmonaut zouden lanceren. De net opgerichte NASA ging op zoek naar de beste testpiloten van het land: de Mercury Seven.

Waargebeurd

Als je besluit The right stuff een kans te geven, moet je misschien je verwachtingen wat bijstellen. Disney+ heeft zijn titels ondergebracht onder verschillende merken – zoals Star Wars en Marvel – en je vindt The right stuff onder National Geographic. Verwacht dus geen epos met opwindende ruimtegevechten of astronauten die als superhelden rondvliegen. The right stuff vertelt een waargebeurd stukje Amerikaanse ruimtevaartgeschiedenis dat op zijn eigen manier opwindend is en waarin heldhaftigheid niet ontbreekt.

Tom Wolfe

The right stuff is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Wolfe uit 1979, dat in 1983 al eens op meesterlijke wijze werd verfilmd voor de bioscoop. Deze nieuwe versie zal dan ook onvermijdelijk met die film worden vergeleken. En nee, de serie is niet beter dan de film. Toch was het maken van deze nieuwe versie van The right stuff geen zinloze exercitie.

Mercury Seven

Zowel in het boek als de film wordt het verhaal van de Mercury Seven afgezet tegen dat van de testpiloten die vlogen in de experimentele raketvliegtuigen van de NASA-voorloper NACA. Dit programma kende zijn eigen successen en bracht ook zijn eigen helden voort, zoals de legendarische Chuck Yeager, die als eerste de geluidsbarrière doorprak. De makers van de serie hebben er echter voor gekozen om zich te beperken tot het ruimtevaartprogramma. Daardoor wordt er ingeleverd op drama en dynamiek. Het weglaten van de helft van het boek geeft wel meer ruimte voor alle details van dit fascinerende ruimtevaarthoofdstuk.

Voor ruimtevaartfans

Die focus op de geschiedenis, de technische obstakels en de druk van de ruimterace maakt The right stuff heerlijk kijkvoer voor ruimtevaartfans - eigenlijk het soort kijkers dat National Geographic gewend is te bedienen. Veel meer dan in de film maak je kennis met de mens in het astronautenpak, met hun gezinnen, onderlinge vriendschappen en rivaliteit.

Patrick J. Adams

De titel van de serie verwijst naar de kwaliteiten die een astronaut moet hebben om zijn taak te klaren. Volgens een NASA-man in de serie is de Mercury-raket in principe een kernraket, maar dan met een astronaut in de neus in plaats van een bom. Hoe moedig, koelbloedig en gefocust moet je zijn om in die raket plaats te nemen? In de loop van acht afleveringen leer je meer over de astronauten, en dan vooral de twee grootste haantjes: rokkenjager Alan Shepard (Jake McDorman) en de welbespraakte, patriottistische John Glenn (Patrick J. Adams, bekend uit Suits).

Degelijk

Spannende plotwendingen en cliffhangers hoef je in The right stuff niet te verwachten. De kans is groot dat je al weet wie de eerste persoon in de ruimte werd, en dat maakt de serie een stuk minder verrassend dan bijvoorbeeld For all mankind, een half-fictieve ruimtevaartserie van Apple TV+. Maar natuurlijk gaat het daar niet om. The right stuff is in feite een gedramatiseerde documentaire, degelijk gemaakt, zorgvuldig verteld en verpakt in een mooi tijdsbeeld.

+ Fijne serie voor ruimtevaartfans

+ Degelijk gemaakt

- Verbleekt in vergelijking met de film