Streamen of overslaan: Star Trek: Picard op Amazon Prime Video

Maakt de terugkeer van Patrick Stewart in de rol van Jean-Luc Picard de verwachtingen waar? De beste Enterprise-kapitein aller tijden zet opnieuw koers naar de sterren in Star trek: Picard, en ook veel van zijn oude vrienden zijn weer van de partij.

Het succes van Star trek: Discovery in 2017 smaakte naar meer. Na een gat van twaalf jaar sinds het doek viel voor de laatste Star trek-serie, bewees Discovery dat de fans nog steeds warm te lopen voor nieuwe avonturen. ViacomCBS, de mediagigant die de rechten van Star trek in handen heeft, bestelde nieuwe seizoenen voor de serie.

Alex Kurtzman

Daarnaast kreeg Discovery-showrunner Alex Kurtzman de klus om de franchise verder uit te bouwen met nieuwe titels: series, miniseries en animatieseries. Star trek: Picard is onderdeel van dit 'Star Trek Universe'.

Netflix en Prime Video

Fans die niets willen missen van dit Star Trek Universe hebben aan één streamingdienst niet genoeg. Om te kunnen kijken naar Star trek: Discovery moet je een abonnement hebben op Netflix, waar ook alle oudere series te zien zijn, terwijl Star trek: Picard alleen te zien is op Amazon Prime Video.

Patrick Stewart

Voor veel fans is de terugkeer van Patrick Stewart in een Star trek-serie een droom die uitkomt. De meeste liefhebbers vinden zijn Jean-Luc Picard de beste Star trek-kapitein ooit. Stewart speelde zijn iconische rol in zeven seizoenen van Star trek: The next generation en vier bioscoopfilms. Na achttien jaar is hij terug in Picard.

Ouder

Laten we eerlijk zijn: die achttien jaar zijn voor Stewart (de acteur vierde zijn tachtigste verjaardag) niet onopgemerkt voorbij gegaan. Picard was altijd al een oudere, kalende man – een enorm contrast met voorganger James Kirk uit de originele serie – maar straalde kracht en autoriteit uit. Daar is in Picard helaas weinig van over. Als je deze frêle oude man als gezagvoerder in de cockpit van je vakantievlucht zag stappen, zou je je waarschijnlijk ernstig zorgen maken. Is het commando over een ruimteschip dan wel zo'n goed idee?

Make it so

Het moment dat Picard daadwerkelijk met de woorden 'Make it so' naar de sterren vliegt laat lang op zich wachten. De serie neemt alle tijd voor het introduceren van de gepensioneerde Starfleet-admiraal en zijn worstelingen met het verleden. Het avontuur begint na een ontmoeting met de jonge vrouw Dahj (Isa Briones), die een raadselachtige band blijkt te hebben met een van Picards vroegere collega's. Na een dramatische gebeurtenis besluit de pensionaris een bemanning te verzamelen en het raadsel op te lossen.

Jeri Ryan

Maar ook dan wil Picard maar niet lekker op gang komen. Er moeten nieuwe personages worden geïntroduceerd – niet allemaal even sterk – en oude personages worden bezocht, zoals William Riker en Deanna Troi (Jonathan Frakes en Marina Sirtis) uit The next generation. Leuk is de terugkeer van Jeri Ryan als het populaire personage Seven of Nine, maar het komt de vaart allemaal niet ten goede.

Psychedelisch

Toch heeft Picard ook sterke punten. Zo is er een moment in de voorlaatste aflevering waarin Picard en zijn bemanning bij de landing op een planeet te maken krijgen met een wel heel opmerkelijk verdedigingssysteem. De scène is haast psychedelisch, volstrekt origineel en werd technisch perfect uitgevoerd. Het soort moment waarvan je er in Picard eigenlijk veel meer had willen zien.

Seizoen 2

Natuurlijk gaat er in het eerste seizoen van een serie altijd veel tijd op aan het neerzetten van de situatie en de personages. Nu dat gebeurd is, kan het tweede seizoen van Picard eigenlijk alleen maar beter worden. Dat dit er gaat komen staat al vast, want er zijn direct drie seizoenen van de serie besteld. Dus 'make it so', en liefst een beetje snel, want Patrick Stewart wordt er ondertussen niet jonger op.

+ Patrick Stewart terug in zijn iconische rol

+ Hier en daar fraaie special effects

- Voegt niet veel toe aan het Star trek-universum