Turbo Review: verraad en wraak in The Last Duel op Disney+

Films | 1 maand geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

The Last Duel vertelt een verhaal vanuit drie gezichtspunten, om in de finale af te ronden met een onvermijdelijk bloedbad. De nieuwe film van Ridley Scott (Gladiator) heeft een sterrencast, ziet er prachtig uit en vertelt een min of meer waargebeurd verhaal.

In het middeleeuwse Frankrijk zijn Jean de Carrouges (Matt Damon) en Jacques Le Gris (Adam Driver) trouwe strijdmakkers, maar Jacques warme band met graaf Pierre d'Alençon (Ben Affleck) drijft een wig tussen de twee. Als Jacques zich vervolgens vergrijpt aan Jeans vrouw Marguerite (Jodie Comer) maar dat ontkent, moet een duel op leven en dood beslissen wie het recht aan zijn kant heeft. Aan de getuigenis van Marguerite wordt weinig waarde gehecht: de winnaar van het duel heeft automatisch de waarheid gesproken.

Adam Driver als Jacques Le Gris

The Last Duel is niet de beste film die we dit jaar gezien hebben - en zelfs niet de beste ridderfilm van het jaar - maar is het bekijken meer dan waard. Regisseur Scott weet net als in zijn historische films Gladiator en Kingdom of Heaven een overtuigende sfeer te scheppen, met een grimmig duel als spectaculaire finale. De film kreeg kritiek omdat het vrouwelijke slachtoffer nauwelijks gehoord wordt en weinig invloed heeft op wat er gebeurt, maar de middeleeuwen waren dan ook geen vrouwvriendelijke tijd.

Jodie Comer als Marguerite in The Last Duel

Het scenario vertelt de gebeurtenissen achtereenvolgens uit drie perspectieven: dat van Jean, dat van Jacques, en tenslotte dat van Marguerite. Deze drie vertellingen vullen elkaar aan, maar er zijn belangrijke verschillen. Deze verteltechniek werd eerder gebruikt door Akira Kurosawa in zijn klassieker Rashomon en werkt ook hier voortreffelijk, mede dankzij de formidabele acteurs.

3½ uit 5 sterren

The Last Duel

Actie | film | 2021