2 december live om 20:30. Kijk hier of op kanaal 13 van Ziggo.

Dit vindt de wereld van Red Notice, de duurste Netflix-film ooit

Films | 22 dagen geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

Het is zover: op vrijdag 12 november kunnen we op Netflix kijken naar de mega dure actiecomedy Red Notice met Dwayne Johnson, Gal Gadot en Ryan Reynolds. Maar eh... is het eigenlijk wat?

200 miljoen dollar werd er stukgeslagen aan Red Notice, een actiefilm met drie topsterren. Zelfs nadat Dwayne Johnson, Gal Gadot en Ryan Reynolds hun gage van 20 miljoen per persoon habben opgestreken, bleef er nog genoeg over voor locaties over de hele wereld, spectaculaire actiescènes en halsbrekende stunts. Vanaf 12 november kunnen we ook zien of al dat geld een goede film heeft opgeleverd.

Johnson, Reynolds en Gadot

Regisseur Rawson Marshall Thurber maakte eerder samen met Johnson de leuke comedy Central Intelligence en de geflopte rapenfilm Skyscraper. Dit keer worden comedy en actie gecombineerd in een verhaal waarin FBI-agent John Hartley (Johnson) gedwongen is om samen te werken met kunstdief Nolan Booth (Reynolds) om een verleidelijke crimineel te vangen met de bijnaam The Bishop (Gal Gadot).

Plastic

Nu de eerste recensies en reacties binnendruppelen, lijkt de ontvangst van de film een beetje lauw. De New York Times ergert zich aan de rolverdeling van krachtpatser, lolbroek en femme fatale en vindt dat alles er wat plastic uitziet. The Guardian geeft de film één van vijf sterren en grapt dat Netflix lijkt te willen bewijzen dat ze net zulke slechte films kunnen maken als de rest. RogerEbert.com noemt Red Notice de iPhone-app onder de actiefilms, en dat is niet bedoeld als compliment.

Twitter

Maar ach, wat weten recensenten nou helemaal? Helaas is de stemming op Twitter niet veel beter als het om Red Notice gaat. Er is een boze Twitteraar die Netflix verdenkt van witwaspraktijken, omdat het grote budget in ieder geval niet op het scherm is beland.

En je hersens heb je niet echt nodig tijdens het kijken van de film, vindt een andere Twitteraar.

Is Red Notice echt de slechtste film waarin de drie hoofdrolspelers ooit te zien waren? Dat is moeilijk voorstelbaar, gezien Doom, Green Lantern en Wonder Woman 1984, vindt deze kritische kijker.

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel, en zijn er genoeg kijkers die we van Red Notice weten te genieten.

Vervolg?

Hoe duurder een film, hoe meer kijkers hij moet trekken om het budget te rechtvaardigen. Volgens The New York Observer moet Red Notice in de eerste vier weken door zo'n 83 miljoen Netflix-abonnees worden bekeken om een succes te mogen heten. Of die kijkers het ook allemaal een topfilm vinden is voor Netflix minder belangrijk, maar het helpt natuurlijk wel als de streamingdienst plannen heeft voor een vervolg. Bij een eerdere samenwerking tussen Netflix en Ryan Reynolds liep dat mis. 6 Underground had het begin van een filmreeks moeten worden, maar na de lauwe respons werd er een streep door die plannen gehaald. Het is te hopen dat het Red Notice beter vergaat.

Red Notice

Actie | film | 2021