Hoe goed is Mulan op Disney Plus?

Films | 8 maanden geleden | Irma Tomas

©
©

Vanaf vandaag staat Mulan eindelijk op Disney+. Voor een fiks bedrag, dat wel. Maar is de film het geld waard?

De keizer van China besluit dat ieder gezin een man moet leveren om te dienen in het leger en het land te beschermen tegen een invasie uit het noorden. Maar wat als er geen beschikbare man is, zoals in de familie van Mulan? Haar vader is te ziek en heeft geen zoons. En dus doet Mulan of ze een jongen is. Ze gaat op een epische reis waarin ze zichzelf leert kennen.

Feministische Disney-film

Mulan is de meest feministische Disney-film ooit en deze versie moest lang wachten op haar première. Maar na heel veel vertraging staat ie nu toch op Disney+ waar hij tot 4 december 21,99 euro kost. Wij keken eerst even of het de moeite is om dit bedrag te betalen.

Recensies

De eerste recensies waren gematigd positief. The Guardian geeft 3 van de 5 sterren. De Britse krant vindt Mulan vermakelijk en de vechtscènes goed, maar wel heel erg glossy en braaf. Ook de Radio Times geeft ook 3 sterren en roemt de vechtscènes, net als de waanzinnig locaties. De site vindt dat Mulan de mooist uitziende live-action Disney-films is in tijden. Maar het verhaal en de personages voelen nogal plat aan. En het plezier en de charme van de animatiefilm uit 1998 is verdwenen.

Gong Li

The New York Times is vooral enthousiast over de charismatische Xianniang, de slechterik van het verhaal, gespeeld door Gong Li. De Amerikaanse krant noemt Xianniang de meest levendige en originele Disney-creatie in Mulan

Rotten Tomatoes

Nu de film een tijdje beschikbaar is, geven Rotten Tomatoes en Metacritic een overzicht van de gemiddelde score onder recensenten en het publiek. Bij filmcritici scoort de film op Rotten Tomatoes een keurige 75%, en dat is een stuk hoger dan voorgangers The Lion King (52%) en Aladdin (57%). Het publiek is met een score van 52% minder enthousiast over Mulan.

Metacritic

Metacritic komt uit op een recensentenscore van 67 uit 100, maar het publiek is vernietigend met het rapportcijfer 2,9. Vooral de liedjes uit de animatiefilm worden gemist.

Controverse

Dat laatste kan ook te maken hebben met de controverse rond de film. Hoofdrolspeelster Liu Yifei sprak in het verleden haar steun uit voor de politie in Hongkong toen er protesten plaatsvonden in de stad.

Oeigoeren

Ook zijn veel mensen boos op Disney omdat de film deels werd opgenomen in de Chinese regio Xinjiang. Volgens mensenrechtenorganisaties schendt China hier de rechten van de Oeigoeren, een etnische groep in het gebied. De Oeigoeren zouden worden vastgezet in interneringskampen. Volgens de overheid gaat het echter om opleidingscentra, die moeten zorgen voor een betere integratie van Oeigoeren in de Chinese samenleving.