Turbo Review: op avontuur in Jungle Cruise op Disney+

Films | 1 maand geleden | Jorrit van Broekhoven

Met Jungle Cruise maakte Disney een amusante avonturenfilm voor jong en oud. De film neemt zichzelf niet te serieus, en dat kun je als kijker beter ook niet doen. Vooral de leuke rollen maken hem de moeite waard.

Verhaal

Na een lekker chaotische openingsscène in Londen begint het verhaal van Jungle Cruise pas echt. Onderzoeker Lily Houghton (een stoere Emily Blunt) gaat met haar broer naar Brazilië, op zoek naar een geneeskrachtige boom in het oerwoud. Alleen schipper Frank (Dwayne Johnson in een vertrouwde routine) en zijn krakkemikkige boot kunnen haar daar brengen. Ze krijgen het aan de stok met een op geld beluste havenmeester (Paul Giamatti) en een schurkachtige Duitse prins (meesterlijk gespeeld door Jesse Plemons). Bovendien zijn er nog de zombie-achtige verschijningen van een stel Spaanse veroveraars, waarvan de special effects niet echt kunnen overtuigen.

De eerste maanden is Jungle Cruise op Disney+ alleen te zien als je 21,99 euro bijbetaalt. Het is een amusante film, maar dat geld kun je beter in je zak houden tot 12 november, als de extra toeslag vervalt. Mocht je een kinderfeestje houden, dan is de uitgave best te overwegen om een kamer vol kids twee uurtjes geboeid te houden, want Jungle Cruise is absoluut onderhoudend. De film heeft wel wat enge momenten - vooral met de Spanjaarden - die hem ongeschikt maken voor te jonge kijkers.

Net als de Pirates of the Caribbean-films is Jungle Cruise gebaseerd op een populaire attractie uit de Disney-parken (maar niet het park in Parijs). Het eerste tochtje dat schipper Frank op de rivier maakt met een stel toeristen is een knipoog naar de pretparkversie. Daarom zit hij vol flauwe schrikmomenten en 3D-effecten (in de bios). Ook de melige grapjes van de skipper vormen een vast onderdeel van de attractie.

3 sterren (uit 5)

Checken (maar wacht gerust tot 12 november)

Jungle Cruise