2 december live om 20:30. Kijk hier of op kanaal 13 van Ziggo.

Turbo Review: de kinderkerstfilm A Boy Called Christmas op Netflix

Films | 10 dagen geleden | Jorrit van Broekhoven

©
©

Het valt niet mee om op te vallen in de berg kerstfilms die de kijker elk jaar over zich krijgt uitgestort. A Boy Called Christmas (Een jongen met de naam Kerstmis) ziet er aantrekkelijk en enorm kerstachtig uit, met leuke dieren en elfen voor de kids en bekende acteurs voor hun ouders. Het enige dat ontbreekt is een pakkend en origineel verhaal.

De jonge Nikolas (Henry Lawfull) woont met zijn vader (Michiel Huisman) in Finland. Ze zijn arm, hongerig en wanhopig. Als de koning zijn onderdanen opdraagt om op zoek te gaan naar hoop, probeert Nikolas' vader het land van de elfen te vinden. De jongen zelf blijft achter bij zijn nare tante, maar als hij een ontdekking doet reist Nikolas samen met zijn pratende muis Miika zijn vader achterna.

Voor volwassen kijkers zijn de rollen van bekende acteurs als Maggie Smith, Sally Hawkins, Jim Broadbent en Michiel Huisman niet genoeg om de aandacht erbij te houden. Kinderen malen niet om deze filmsterren, maar zullen vast genieten van de schitterende digitaal geanimeerde dieren in de film: een beer, rendier en natuurlijk muis Miika. Was er aan het verhaal maar evenveel aandacht besteed, want dat is één grote hoop bij elkaar gegraaide sprookjeselementen, kerstclichés en onzin waar je kinderen eigenlijk niet mee moet plagen.

Met uitzondering van Jim Broadbent in de rol van koning lijkt de cast niet echt warm te lopen voor de film. Zelfs Stephen Merchant als de stem van Miika klinkt wat ongemotiveerd. De kinderfilm is gebaseerd op het gelijknamige boek van Matt Haig, die ook het vervolg 'The Girl Who Saved Christmas' schreef. Het zou dus zomaar kunnen dat dat verhaal volgend jaar aan de beurt is.

Jim Broadbent in een komische rol als de koning

2½ sterren uit 5

Skippen