
Ook in het tweede kwartaal van dit jaar zijn de abonnementscijfers van Netflix gedaald. Een miljoen abonnees namen afscheid, maar omdat analisten erger hadden verwacht steeg het Netflix-aandeel toch op de beurs.
Eerder dit jaar kwam het als een grote schok toen bleek dat Netflix 200.000 abonnees was kwijtgeraakt. Er was juist gerekend op groei, en daardoor verloren beleggers hun vertrouwen in de streamingdienst, die zijn beurswaarde met ruim 20 procent zag dalen. In het tweede kwartaal van 2022 was het verlies aan abonnees wel vijf keer zo groot als in het eerste, maar tocht lijkt de impact beperkt.
Netflix
Omdat er rekening werd gehouden met een verlies van twee miljoen klanten, waren de reacties op het nieuws positief. Het is wel duidelijk dat 2022 geen topjaar is voor Netflix, dat voorheen alleen maar groei liet zien, maar mogelijk is het ergste leed geleden. Voor het derde kwartaal rekent Netflix weer op abonneewinst. Ook wil Netflix de uitgaven de komende jaren beperken tot zo'n 17 miljard dollar.
Reclames
Een nieuwe abonnementsvorm met reclames, gepland voor de eerste helft van 2023, zou het bedrijfsresultaat verder moeten opkrikken. Met dit abonnement zouden kijkers voor een lagere prijs kunnen kijken naar het grootste deel van de catalogus, maar sommige titels zouden buiten het abonnement vallen. Ook wil de streamingdienst maatregelen nemen tegen het delen van abonnementen buiten de huiselijke kring.