
Netflix bevestigt de geruchten: er komt een goedkopere abonnementsvorm waarbij de kijker reclames krijgt te zien. Natuurlijk blijven daarnaast de reclamevrije abonnementsvormen gewoon bestaan. Voor het advertentieprogramma gaat Netflix in zee met Microsoft.
Netflix kampt sinds een half jaar met teruglopende abonnementsaantallen. Tussen januari en maart verdwenen er 200.000 abonnees, en Netflix denkt dat er in het tweede kwartaal nog eens twee miljoen klanten kunnen weglopen. Daardoor lopen dus ook de inkomsten terug. Om het tij te keren kijkt de streamingdienst naar verschillende strategieën. Het beperken van het delen van abonnementen is zo'n strategie, het invoeren van advertenties is een andere.
Netflix met advertenties
Vandaag bevestigde Netflix dat er inderdaad een abonnementsvorm gaat komen waarbij de abonnee reclames te zien krijgt. Daar staat dan wel een lagere abonnementsprijs tegenover. De nieuwe abonnementsvorm kan aantrekkelijk zijn voor mensen die willen besparen op de maandelijkse kosten en het niet erg vinden om daarvoor wat advertenties te zien. Daarnaast blijven de huidige reclamevrije abonnementsvormen bij Netflix gewoon bestaan. Het plan van Netflix is niet echt nieuw; in Nederland doet Videoland iets dergelijks al jaren.

Samen met Microsoft
Hoe Netflix met advertenties eruit gaat zien is nog niet duidelijk. We weten dus nog niet of series en films onderbroken zullen worden door reclames. Netflix heeft wel aangeven dat het met Microsoft in zee is gegaan als partner voor de verkoop en uitrol van het advertentieprogramma. Ook de prijs van het nieuwe abonnement is nog niet bekend.